În iunie s-a terminat anul şcolar
şi odată cu el şi cursul meu de ,,Istoria rezistenţei anticomuniste şi a
represiunii în Arges-Muscel’’. Un curs pe care l-am început în 2008 după o
programă realizată de mine, după materiale găsite de mine. Arhiva mea s-a îmbogăţit pe parcursul anilor cu fiecare
interviu pe care l-am luat foştilor deţinuţi politic,
cu fiecare carte pe care am citit-o, cu fiecare întâlnire la Sighet, la
Piteşti, la Cluj, cu fiecare interacţiune cu elevii mei sau cu alţii în faţa
cărora am ţinut lecţii. Au fost nouă ani
rodnici, mi-au trecut prin mâna poate peste două sute de elevi care sper
să fi rămas cu multe informaţii, emoţii, sentimente de la aceste întâlniri
săptămânale. Dar fiindcă fiecare început are şi un sfârşit, astăzi pun punct acestui
curs. I-am rugat pe elevii mei de-a VIII-a, ultimii care au fost cu mine în aceastã
cãlãtorie ,,istoricã’’, să îmi scrie câteva
cuvinte, impresii, ca un corolar al acestui an şi simbolic, al acestor ani. Ţin
să le mulţumesc celor care au dorit să-mi împlinească această dorinţă. Mai jos
sunt opiniile lor, aşa cum au văzut şi înţeles cu ochi de copii, poate uneori depăşiţi de vârstă pentru un subiect atât de important, de serios şi
tragic în multe din aspectele lui.
Din punctul meu de vedere luptătorii anticomunişti au fost şi sunt
adevărate modele ce ar trebui să fie
urmate şi respectate de toţi. Este impresionantă ambiţia lor de a-şi proteja
ţară. Ei au luptat contra jugului comunist ce pusese stăpânire pe ţara şi îşi
urmăreau propriile interese. Eu îi consider pe partizani adevăraţi iubitori de
ţară şi martiri deoarece şi-au pus toată nădejdea în Dumnezeu şi au luptat
pentru păstrarea credinţei. Ne înspăimântăm când auzim prin ce orori şi traume
au trecut eroii munţilor. Un lucru este cert, aceştia merită toată stima şi
onoarea pe care au căpătat-o în munţi. Cred că amintirea lor trebuie dusă mai
departe urmaşilor pentru a se conştientiza ce fel de oameni patrioţi a avut
România. Pe mine m-a pasionat subiectul luptătorilor anticomunişti încă de la
prima lecţie. (Andrei Bărbulescu)
Mie îmi place istoria opţională deoarece trebuie să învăţăm din
greşelile trecutului şi pentru că partizanii au avut curajul să încerce. (Leo
Bocu)
,, Istoria rezistenţei
anticomuniste şi a represiunii’’ este o disciplină care o studiez de la
începutul acestui an. Mai exact de la începutul clasei a VIII-a.
Cu ajutorul domnului profesor Cătălin Nedelcu, am învăţat foarte multe lucruri
atât despre comunişti cât şi despre partizani, lucruri foarte interesante.
Istoria opţional este o disciplină care nu poate fi doar învăţată, ci şi
trăită. Prin '' trăită'' mă refer la faptul că atunci când domnul profesor ne
povestea întâmplări, acţiuni reale trăite de acele persoane, noi elevii ne
imaginam acele întâmplări şi totodată ne puneam în locul
lor. Tot o experienţă foarte interesantă a fost o excurise de acum câteva
săptămâni. O excursie organizată de domnul profesor la Memorialul Închisoarea
Pitești. Un loc foarte interesant, dar şi foarte dubios.
Un loc care îţi trezeşte o tristeţe dar şi o imaginaţie profundă. Intrând în
prima cameră începi să îţi imaginezi tot ce ţi se spune şi nu poţi să îţi dai
seama cum a fost posibil să se întâmple aşa ceva. Dar totuşi este real. A fost
o experienţă foarte interesantă! Mulţumită domnului profesor! (Irina Dobre)
Închisoarea de la Piteşti este numele sub care este
cunoscut fostul penitenciar din Piteşti, renumit pentru aşa-zisele încercări de
,,reeducare’’, efectuate sub autorizaţia autorităţilor comuniste în perioada
1949-1952. Acest experiment nu poate fi redus la o scuză pentru aceste bătăi şi
torturi brutale, cu scopul de a ,,reeduca total’’ deţinuţii politici, majoritatea
studenţi. Scopul a fost lepădarea convingerilor şi ideilor politice şi
religioase ale deţinuţilor.
Domnul profesor Cătălin Nedelcu ne-a dus şi pe noi la Închisoarea Piteşti, acolo ne-a asistat o doamnă care a început
să povestească din întâmplările petrecute de demult. Ne-a spus că paznicii
care-i păzeau îi obligau pe deţinuţi să stea într-o anumită poziţie timp de
multe ore, iar dacă se mişcau îi luau şi îi băteau. Am mai înţeles despre
camera neagră care era un loc foarte mic în care nu puteai să stai pe jos, decât
să te razemi de perete aşa puţin, acolo era şi foarte frig. Ne-a mai spus că nu
aveau nici toaleta şi făceau nevoile într-un butoi în celulă. Şi că îi puneau să-şi
mănânce propriile fecale, mâncarea era foarte urâtă, nu era gătită bine, dacă
le puneau un os ceva, era cu păr pe el,
un adevărat chin. Acei tineri erau torturaţi, chinuiţi şi paznicii vroiau să
afle cât mai multe de la ei, să le afle secrete despre părinţi, fraţi,
prieteni. A fost un loc pe care n-o să-l uit şi îi mulţumesc domnului profesor
Cătălin Nedelcu.
(Geo Dogaru)
Încep prin a vă spune sincer că nu credeam la început că vor fi nişte
lecţii atât de interesante, misterioase, dacă pot spune aşa, totodată pline de
suferinţă şi chin. Cu fiecare lecţie, am păşit spre adevărul trist al acelei
perioade. Perioadă în care comuniştii preluaseră puterea în statul român,
amprenta comuniştilor a rămas în timp prin închisori comuniste, dar şi proiecte
pentru ţară, precum Barajul Vidraru.
Multe cruzimi s-au petrecut în timpul
perioadei comuniste, mii de persoane erau chinuite în închisori. Erau
torturate pentru interesele politice ale
comuniştilor, un lucru nedrept.
Erai sau nu vinovat,
erai torturat până spuneai ceva, poate chiar şi mărturie mincinoasă, pentru a
scăpa de torturile groaznice.
Cel mai groaznic loc de tortură sadică,
chiar, mi s-a părut închisoarea Piteşti... O clădire obişnuită, la exterior,
însă numai pereţii acestei închisori ştiu cruzimile la care deţinuţii de acolo
au fost supuşi.
Bătăi nenumărate, câţiva dintre ei au decedat.
Atunci când am păşit în
închisoare îmi imaginam cum era atunci, cu fiecare cameră, cu fiecare lucru
destăinuit de către domnişoara aceea (nu i-am reţinut
numele), faptele inumane la care erau supuşi deţinuţii politici.... Îmi
imaginam cum scoteau bâte de sub paturi şi începea bătaia, cruzimea, cum erau băgaţi cu capul în
materiile fecale sau în urină.... De-a dreptul înfiorător. Cum un singur sunet,
produs la atingera unei chei de o ţeavă (a lui Ţurcanu), poate genera o frică
uluitoare, o încremenire de moment.
Era greu să rezişti fizic, dar şi psihic,
doar credinţa faţă de Dumnezeu îi mai ţinea tari. Ritualurile negre,
blastemiile, îi făceau să cedeze, să clacheze, îi distrugeau, înnebuneau...
Foarte trist... Înfiorător de trist... Mă
bucur că ne-aţi povestit mult mai mult pe baza acestui subiect. Vă mulţumesc! (Roberta Enea - Simion)
De la
istorie opțional mi-a plăcut cel mai mult reeducarea de la Pitești (cum au fost
reeducați deținuții), momentul când
partizani i-au pus pe comuniști să-și mănânce carnetele de partid și când
fostul coleg de clasă al lui Toma, Vică
Poenăreanu i-a servit pe cei din grup cu ţuica în care erau somnifere. (Vladut
Mihalcea)
Istoria
opțională este disciplina care ne învață despre comunism, adică acea perioadă
în care niște oameni cu numele de partizani luptau împotriva securităţii pentru
libertate, cinste și onoare. Confruntările dintre partizani şi securitate au
lăsat multe cicatrici. Urmele se văd şi în zilele noastre prin memorialul
Închisorii Pitești. Vizitată de curând împreună cu colegii mei însoțiți de
dirigintele nostru (
profesor de istorie), această clădire mi-a lăsat un sentiment aparte. Intrând
în ea, parcă am retrăit suferința acelor oameni. Mă bucur că acea perioadă
neagră a luat sfârșit și odată cu ea și tortură. (Diana Nedelcioiu)
Încă de
la începutul clasei a VIII-a am început
cu materia de la istorie opţional printr-o lecţie care, iniţial mi se părea
banală, însă mi-a captat atenţia şi m-a impresionat profund pe parcursul întregului
an şcolar. Este vorba despre lecţia “Rezistenta anticomunistă”, ce se împărţea în
“Rezistenţă anticomunistă de pe versantul nordic al Fagarasilor” şi “Rezistenţa anticomunistă
de pe versantul sudic al Fagarasilor”.
Motivul pentru care această lecţie îmi părea
banală îl reprezintă faptul că nu puteam să-mi explic de ce oamenii luptau împotriva
regimului ţării, deoarece îmi imaginam că lumea de atunci este exact ca cea din
zilele noastre. Mai mult decât atât, mă impresionau atât construcţiile
realizate în special în timpul preşedintelui Nicolae Ceauşescu, cât şi reputaţia
ţării noastre în vremurile acelea. Însă, odată ce am aflat modalitatea prin
care s-au format acestea, mi-am schimbat radical părerea: „Ce bine că nu am trăit
în acele vremuri!”
De asemenea, lecţia m-a impresionat atât prin
loialitatea şi iubirea de patrie de care dădeau dovadă membrii celor două
grupuri, de pe versantul nordic şi de pe versantul sudic, cât şi prin faptul că
partizanii niciodată nu au deschis focul asupra nimănui, ci au tras doar pentru
auto-aparare.
Încă o
lecţie pe care am avut onoarea să o scriu în caietul meu de istorie opţional pe
care îl voi păstra pentru totdeauna, care m-a impresionat cel mai mult dintre
toate este „Reeducarea de la Piteşti”. Primul lucru la care te gândeşti când
auzi prima dată aceste cuvinte este, după părerea mea, ceva plăcut. Dar nu este
deloc aşa. După ce înţelegi despre ce este vorba, te gândeşti la trei cuvinte:
teroare, traumatizare, răutate. Oamenii ce au trecut prin această faimoasă închisoare
de la Piteşti în acele timpuri şi care au scăpat cu viaţa, sunt adevăraţi eroi.
De ce spun asta? Deoarece am aflat prin ce chinuri treceau: înfricoşătoarele
liturghii negre, torturile la care erau supuşi deţinuţii, şi cea mai mare
provocare, fiind, de asemenea, un chin era reeducarea cu cele patru etape: demascarea externă, demascarea internă,
demascarea publică, şi etapa în care deţinutul trebuia să-i convingă pe conducătorii
închisorii că este apt să devină torţionar, prin bătaia care trebuia să o
aplice pe un apropiat deţinut.
Am avut un mare noroc să am un diriginte atât
de bun, cu care am vizitat Închisoarea de la Piteşti, alături de toţi colegii
mei. Acolo, am aflat detalii noi despre reeducare. În afară de volumul închisorii,
de faptul ca deţinuţii aveau un butoi prin cu
materii fecale şi urina în cameră, care nu se scotea din „celula”, a
fost un lucru care m-a impresionat profund (în sensul negativ): în momentul în
care Eugen Ţurcanu, conducătorul torţionarilor, urcă pe scara către etajul
superior al clădirii închisorii, acesta lovea cu cheile sale în balustrada de
fier, scoţând un zgomot destul de uşor de perceput, unii dintre deţinuţi erau
atât de tare cuprinşi de spaimă încât îşi produceau singuri durere sau lucruri
ce nu se pot povesti, mai ales aici, cu butoaiele menţionate anterior.
În final, ţin să-i mulţumesc enorm dirigintelui
meu, domnul Cătălin Nedelcu, pentru faptul că ne-a expus istoria
anticomunismului fără nici o obligaţie, ci doar din dorinţa de a învăţa elevii
ceva impresionant şi de a le insufla atât iubirea de patrie, cât şi iubirea de
aproapele.( Răzvan Niţu )
Mie vizita la închisoarea de la Piteşti mi-a
plăcut foarte mult, deoarece în acea vizită am aflat ceva foarte interesant dar
totodată şi dureros. Adică am aflat despre unii oameni
care deşi nevinovaţi au ajuns acolo, ei având cele mai mari chinuri pe care
le-au avut vreodată. Acea persoană, ghidul din închisoare, ne-a povestit cu
încredere toate patimile oamenilor. Deţinuţii erau obligaţi să stea de la
trezire şi până la stingere într-o anumită poziţie. Ca mâncare li se dădea o
ceaşcă de ceai şi un castron cu ciorba de vită (uneori în mâncare le era pusă
şi copita). Țurcanu ca un general
al închisorii atunci
când verifica celulele, când urca
pe scara care ducea la următorul etaj,
bătea cu cheile în scară, iar deţinuţii făceau pe ei de teamă că vor fi
bătuţi. În capătul
închisorii se află acum un lăcaş sfânt unde se ţineau săptămânal atunci aşa numitele liturghii
negre adică un fel de blasfemie în faţa Domnului şi erau împărtăşiţi cu materii
fecale şi cu urina. Deţinuţii erau obligaţi să scrie o dclaratie pe o bucată de
săpun. ( Flavius Rizea )
Domnul
profesor Cătălin Nedelcu ne-a povestit foarte mult despre ,,Rezistenţa
anticomunista’’, încât a ajuns să îmi placă foarte mult acesta lecţie.
Ne
spunea cum se ascundeau partizanii de securişti prin munţi, cum au luptat cu
securiştii şi cum erau ajutaţi de săteni cu hrana, mâncare şi informaţii.
M-a
surprins atunci când colegul de clasa al lui Toma Arnautoiu i-a trădat pe
partizani, i-a chemat pe Toma şi Petre Arnauţoiu într-o noapte la stână şi le-a
dat ţuica cu somnifer în ea. Toma a fost prins, dar Petre a mai reuşit să fugă
câteva sute de metri. A mai fost interesant şi atunci
când fraţii Arnăuţoiu
l-au ucis pe Ionel Marinescu sub pretextul că acesta ar fi vrut să-I omoare pe
ei. (Ana Maria Sandu)
Despre
istorie opţional, mă bucur că am putut să fiu alături de dumnevoastră şi să pot
învăţa despre partizani, comunişti, în
special despre Haiducii Muscelului, care
a fost lecţia mea preferată. Am avut ocazia să văd Închisoarea de la Piteşti şi
atunci să realizez adevărata viaţă a oamenilor care ajungeau acolo. (Leonard
Stănescu)
Unii consideră că istoria rezistenţei
anticomuniste ca fiind plictisitoare şi neimportantă. Din păcate trebuie să
recunosc că şi eu am fost una dintre ei, dar cu timpul, după fiecare lecţie pe
care am făcut-o am înţeles cât de interesantă este aceasta. Mă simt onorată de
faptul că am făcut parte din ultima clasă în care iubitul nostru profesor de
istorie a predat această materie. Cel mai mult mi-a plăcut lecţia despre Reeducarea
de la Piteşti, în special pentru că am făcut o excursie la închisoarea unde a
avut loc şi chiar am o carte despre istoria rezistenţei anticomuniste pe care
abia aştept să o citesc vara aceasta. Îmi pare rău ca elevii care vin din urmă
nu apreciază această materie şi mă dezamăgeşte gândul că lupta contra
comuniştilor va rămâne o parte uitată a istoriei ţării noastre. (Andrada Veselu)
Aş încheia cu o melodie – îndemn pentru toti, care ar trebui să ne pună puţin pe gânduri – Mori, a formaţiei Viţa de Vie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu