Acum nouă ani am participat la prima Şcoală
de Vară de la Sighet pentru elevi şi profesori, lucru ce a avut o importanţă extrem
de mare pentru mine ca profesor, dar mai ales ca om. Din 2008 am început să
predau cursul opţional ,,Rezistenţa anticomunistă şi represiunea în Argeş-Muscel’’
şi m-am implicat în alte activităţi legate de istoria recentă. De curând am
primit de la dna Ana Blandiana cartea ,,Istorie, memorie, memorial sau cum se
construieşte un miracol’’ având în centru preocupările domnului Romulus Rusan
din ultimii douăzeci de ani. Mai jos redau acest articol, atât de semnificativ şi
de actual.
Cu o jumătate de an în urmă lansam un
concurs de admitere la Şcoala de Vară (ediţia a XI-a) care avea să desfăşoare
la Memorialul Sighet între 14 şi 21 iulie. Temna concursului consta în
descrierea unui curs de istorie a represiunii comuniste. Este inutil să spun că
intenţia era de a determina prin această şcoală-antrenament - condusă de
Stphane Courtois introducerea urgentă a acestui curs în programa şcolară. Era
de altfel una din recomandările Raportului de condamnare a comunismului şi
Ministerul Educaţiei a acceptat să ni se asocieze, ca partener, susţinând
financiar prezenţa a cincizeci de profesori secundari.
Pentru a sugera pasiunea cu care tema şcolii
de vară şi implicit a concursului — a fost primită de participanţi, voi cita
câteva fragmente din lucrarea elevei Adriana Dănăilă din clasa a XI-a a
Liceului „Vasile Alecsandri" din Galaţi:
„[...]Comunismul a devenit în România noastră,
atât obişnuită să-şi uite eroii, ceva ce s-a întâmplat, a trecut şi despre care
nu mai are rost să se vorbească. Românul se vrea evoluat şi a învăţat de la
occidental să privească înainte. A greşit insa încercând s-o facă întorcând spatele
istoriei. Azi păstrăm doar istoria glorioasă, doar ea are nevoie de publicitate
agresivă. Ştefan cel Mare e cel mai mare român, că doar a câştigat atâtea şi atâtea
bătălii. Restul, istoria murdară, faptul că timp de zeci ani am permis o
sinucidere colectivă, trebuie uitat, ascuns, Poate să dispară. Dar de ce nu
este cel mai mare român soldatul X, mort încercând să urmărească un vis prea
mare pentru o naţiune care acum îl respinge? De ce nu Y, profesor mort în
noaptea unei închisori doar
pentru că gândurile lui luminau prea tare? De ce nu ei? De ce să-i uităm? De ce
să nu recunoaştem că am greşit?
[...] Azi generaţia mea nu
prea ştie ce a fost şi cu „comunismu' ăsta" de care tot aude. Uneori mi-e
teamă că nici eu ştiu prea bine. Pentru noi comunismul e o piesă de teatru cu
ţin tiran căruia nu-i plăcea laptele şi care dădea pâine pe cartele. [...]
Ceauşescu a devenit singurul „erou" al comunismului român. Un fel de Che
Guevara mioritic. Poate mai lipsit de spiritul latino, dar în nici un caz mai
puţin comercial. De fapt, noi, tinerii, îl adorăm pe Ceauşescu. Pe el şi pe
Dracula. Îi luăm oriunde cu noi ca să ne reprezinte. Doi criminali în memoria
unei specii apărută din pustiu, plantă fără rădăcini, denumită popular românul
post-decembrist. O cultură cu astfel de specii şi subspecii va genera o naţiune
slabă, indiferentă faţă de propriile-i poveşti. [...] E doar un popor
adolescent, de 18 ani, care trebuie sa se redescopere, să îşi amintească de
faptul că înainte de el a fost ceva. Şi o va face. Trebuie doar să înveţe cum.
[...] O oră de istorie pe săptămână nu e suficientă pentru crearea unei culturi
istorice. Trei-patru ore de istorie pe an nu sunt suficiente pentru crearea unei conştiinţe
naţionale, nici pentru crearea unui sentiment de implicare. Dar poate că acest
aspect nu poate fi reglementat. Poate că nu cantitatea contează. Contează însă
cum decurge predarea, cum ia naştere un trecut organic în realitatea
existenţială a individului..."
Între timp, şcoala de vară a avut loc, elevii
sunt în vacanţă, vor intra la facultate. Prea puţini ne-au spus că se vor duce
la Istorie. Li se pare o profesiune fără viitor. Numărul de ore a fost redus
considerabil atât la clasele „mici", cât şi la liceu. Istoria Românilor a
fost amestecată cu Istoria universală, se predă conceptual,
fără nerv, necronologic, epurată de evenimente. Nu din cauza profesorilor, ci a
programei. Conflictele „epice" nu prea există, ca şi cum întreaga istorie s-ar
fi petrecut ca un curs de politologie sau sociologie. Şi, în consecinţă,
atractivitatea a fost inlocuită cu o metodologie ternă, greu digerabilă,
plictisitoare. Practic, Istoria a fost retrogradată în categoria „dexterităţilor"
de pe vremuri, pusă la concurenţă cu Geografia, scoasă din materiile
obligatorii de bacalaureat.
Dar, pe de altă parte, ce
vedem în afara şcolii? Pofta de epic este preluată de televiziuni, de ziare, de
edituri. Vedem film cu Fidel Castro comentate elogios, filme cu Che Guevara,
jurnal lui Che Guevara şi, de ce nu?, amintirile fiicei lui Che Guevara. Citim
preferinţele fotbalistice ale familiei Ceauşescu, mărtu-risirile spionului
Ames, viaţa lui Lenin în colecţia „Oamenilor secolului XX". Nu mai trebuie
să spun că fotografia unui om politic martirizat de comunişti (dacă prin absurd
ar apărea pe un ecran de televizor) ar părea a unui impostor, infiltrat în
marea starlete cu prenume graţioase care ocupă spaţiul mediatie, Lumea se
distrează, are tot dreptul, dar nemaivrând să ştie nimie despre trecut.
Exemplul cel mai frapant despre ce se poate întâmpla şi până unde se poate
ajunge vine chiar din Rusia Arhipelagului Gulag, cel ce a înghiţit zeci de
milioane de morţi: în timp ce frumoasele petersburgheze din nomenclatură s-au
plictisit de căţeii de companie înlocuindu-i cu „porci pitici", sondajele
de opinie au ajuns să-l desemneze pe Stalin drept personalitatea cea mai importantă
din istoria dintotdeauna a ţării. Odată ce cultura de consum a alungat bunul
gust şi bunul simţ, tiranii sunt eroizaţi, călăii trezesc nostalgii.
Ediţia din acest an a şcolii de vară a avut un
scop bine definit: să aducă alături de elevii de liceu, beneficiarii de până acum, pe profesorii lor, pentru ca împreună să găsim posibilitatea
introducerii în programa de învăţământ şi a studiului istoriei recente, adică
al istoriei represiunii din anii comunis-mului. Atraşi de carisma marilor
conferenţiari prezenţi în programul şcolii,
elevii s-au arătat foarte entuziaşti, iar profesorii la fel, aceştia din urmă
atrăgând totuşi atenţia că acceptarea introducerii va echivala cu o odisee
birocratică fără sfârşit: se va obiecta că elevii sunt şi aşa destul de
ocupaţi, că memoria lor este şi aşa destul de solicitată, se va pretexta că
tinerii nu mai suni preocupaţi de trecut, iar aprobarea unui manual necesită
luni, poate ani de comisii şi concursuri.
Pe de altă parte, dacă
aceste vor fi opţionale şi nu obligatorii (aşa cum ar fi normal), puţini
directori de licee ar opta pentru ele, astfel încât s-ar ajunge la o formă fără
fond.
O altă problemă va fi lipsa
profesorilor pregătiţi să predea o materie care, din păcate, nu se predă sistematic nici în in facultăţile
de istorie.
Previziunile acestea ni s-au
părut prăpăstioase, încât cu asentimentul majorităţii profesorilor şi elevilor —
şi bineînţeles si al iluştrilor conferenţiari — am redactat o scrisoare pe care
am predat-o joia trecută la registratura Ministerului Educaţiei (cabinetul
ministrului), precum şi (spre ştiinţă) la cabinetul primului ministru, urmând
ca după douăzeci şi patru de ore de răgaz să trimitem textul şi presei, spre
publicare.
Reacţia ministerului a fost fulgerătoare, dar
opusă comunicatului nostru: a doua zi a anunţat prin presă că din toamnă se va
introduce cursul cerut, dar nu obligatoriu, ci opţional. Exact soluţia formală
de care ne temeam! (la francezi, glumea Stphane Courtois, asta se cheamă „a
îneca peştii"). Mai mult, deşi ştiam că mai mulţi istorici aveau în lucru
avansat un manual, în aceeaşi seară o doamnă secretar de stat anunţa că
lecţiile vor fi predate fără manual (o improvizaţie care aminteşte precipitata
reformă a învăţământului din 1948! Doar că atunci manualul lui Mihail Roller a
fost terminat de urgenţă). Din cu totul alte motive, birocraţii noştri de azi,
gata să cheme „Europa" In ajutorul inerţiei şi al amânării, devin şi ei
versaţi în arta eludării.
Epilogul este pe măsura idealismului
nostru: când, după cele douăzeci şi patru de ore politicoase, am trimis
comunicatul nostru şi presei, aceasta (confirmându-şi efemeritatea) nu l-a mai
publicat, considerându-l tardiv. Şi, ca să distragă definitiv atenţia de la problema cursurilor
obligatorii, MECT a publicat — o zi mai târziu — un nou comunicat, de astă dată
despre problema, mult mai captivantă, a evitării fraudelor de la bacalaureat.
Şi astfel ne-am pomenit că toată şcoala de
vară a devenit ea însăşi un exerciţiu de virtuozitate, dar care n-a făcut să se
mişte o fibră în mentalul pedagogilor noştri. Toate astea în condiţiile în care
şcoala de vară a fost concepută ca un parteneriat între autorităţile statului
şi infinit clamata „societate civilă.
Mult citata butadă a lui
Poincare despre „Porţile Orientului" unde totul „se ia în uşor" nu
este întrecută decât de referirea geamănă a lui Cioran: „In România totul este posibil, dar nimic nu
are consecinţe".
(Romulus Rusan, Cum sa eviti un curs de istorie a represiunii comuniste, in ,,Istorie, memorie, memorial sau cum se construieşte un miracol’’ , Fundatia Academia Civica, p. 110-114)
(Romulus Rusan, Cum sa eviti un curs de istorie a represiunii comuniste, in ,,Istorie, memorie, memorial sau cum se construieşte un miracol’’ , Fundatia Academia Civica, p. 110-114)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu