Eram Andreea - și acum sunt Andreea - dar, recunosc, într-o măsură mai
mică. Acum sunt puțin din fiecare om pe care l-am cunoscut la Școala de Vară,
fac slalom nestingherită printre biografiile eroilor și am grijă să nu-mi frâng
vreo aripă. Conform DEX, empatia este definită ca “Formă de intuire a
realității prin identificare afectivă; Tendință a receptorului de a trăi
afectiv, prin transpunere simpatetică, viața eroilor din opere literare, filme
etc.”.
În sens personal și metaforic, empatia se definește ca șederea pe un scaun
din inima Brașovului, într-o încăpere mobilată cu rămășițe de amintiri frânte
de trecerea anilor și de neîndurătoare tratamente (pantaloni găuriți ai
deținuților, o ușă desprinsă din cadrul peretelui închisorii și altele),
sorbind cuvintele celui ce azi este președintele Asociației Foștilor Deținuți
Politici. Empatia se mai definește și ca mersul la pas printre ruinele unei
uzine ce a fost odată (ca niciodată, îmi vine să adaug) sufletul “începutului
sfârșitului pentru regimul totalitar”, după cum anunță și plăcuța de afară,
singur martor neînsuflețit, dar
grăitor, al celor ce s-au întâmplat la 15 noiembrie 1987.
Când am sosit în așezarea de pe deal care mi-a servit drept domiciliu
flotant pentru șase zile, după o teribilă țeapă
a unui taximetrist (o daună minoră de 20 lei/ 5 km), mi-am spus Chestia e pe bune? Noi chiar avem baie cu
cabină și borcănele de șampon? Trecând de la extazul de ordin vizual la
retorisme de felul Ce e o școală de vară?
Parcă am văzut odată un film, dar erau toți îmbrăcați în uniforme și tot ce
făceau era să recite poezii și ceva plimbări cu barca, nu aveam să știu că
o școală de vară (și nu orice școală, ci Școala de la Brașov) înseamnă să stai
față în față cu istoria, transpunându-te în piele de eroi și investigând
dosare, să cinstești memorii și să asculți adevărate lecții de românism, să
palpezi umbrele partizanilor stinși și să intri în dialog cu "făcători de
istorie". Nu aveam să știu. Dar am aflat-o. Am trăit-o. Și sunt mândră că
n-am trecut prin liceu fără să am ocazia de a cunoaște atâția oameni și atâtea
povești.
Prelegerile captivante de a doua zi au vizat capacitatea de transpunere în
pielea personajelor istorice și găsirea unor soluții în contextul unei alegeri
(am trecut testul cu brio!), înțelegerea
personalității controversate a lui Alexandru Vișinescu și prezentarea
fenomenului represiunii în perioada comunistă. Vizionarea filmului Demascarea pregătit de experții IICCMER
a fost, probabil, cireașa de pe tortul unei seri perfecte. Plini de compasiune
și încărcați de un sentiment al cunoașterii parțiale a ceea ce s-a întâmplat la
Pitești, ne-am adăpostit în sala care avea să fie loc de diseminare a
informațiilor și relaxare prin joculețe de voluntariat – buncărul hotelului.
(jucând „Ghicește episodul”)
Marți a fost, cred eu, apogeul – dacă poate fi numit așa – al cunoașterii
experimentale. După o prelegere a Asociației „15 noiembrie 1987” despre
evenimentele ce s-au petrecut și la care au asistat la sfârșitul anilor ’80,
prelegere care ne-a emoționat pe fiecare - priveam eroii, în carne și oase,
care au dat naștere unei Revolte! Priveam documente, priveam pereții sediului
tapetați cu afișe ce se fluturau acum 3 decenii, priveam buze ce povesteau
lunile grele de chinuri și anchete dureroase - am vizitat Uzina „Steagul Roșu”.
Am stat, din nou, de vorbă cu eroii. Numai că acum, ochii eroilor păreau mai triști – ceea ce era, s-a distrus. Aproape nimic nu mai amintește de gloria uzinei, în afară de chipurile muncite ale celor câțiva care au mai rămas.
A urmat vizita la monumentul lui Liviu Babeș, cel ce s-a sacrificat pentru un ideal – acela al unei țări democratice, a unei țări libere. A fost momentul în care mi-am dat cu adevărat seama că oamenii pot fi în stare de orice pentru a-și apăra valorile – chiar și de a se autoincendia și arunca în gol, cu schiurile, de pe pârtie, în semn de protest contra regimului comunist. |
Apoi, domnul Jozsef Török ne-a vorbit
despre minoritatea maghiară și rezistența anticomunistă, invitându-ne în beciul
reconstituit de dânsul după chipul și
asemănarea unei temnițe.
Prejmer, Cetatea Făgărașului,
Biserica “Cuvioasa Parascheva” din Victoria –
acestea au fost obiectivele noastre culturale de miercuri. Am aflat la Prejmer
despre sași în anii comunismului, la Făgăraș despre vestiții haiduci în frunte
cu Ion Gavrilă Ogoranu și am dialogat cu părintele despre destinul bisericii creștine în
timpul regimului comunist.
(stând de vorbă despre
simboluri, la Prejmer)
(la o discuție despre
soarta religiei în regimul comunist, Victoria)
Penultima zi sosește nerăbdătoare și ne surprinde cu un subiect inedit –
«Lirica populară românească în anii ‘50». Am aflat de la Ioana cât de ușor era
manipulată populația odată cu instaurarea regimului și am memorat, involuntar,
niște versuri incredibile: «Când pornește ea tractorul,/ Mi se-aprinde-n suflet
dorul». Încă zâmbesc la amintirea asta. Probabil nu numai eu.
Un alt moment memorabil al zilei a fost prelegerea Lucianei despre
copilărie și abandon într-o esență a orfelinatelor României concentrată la
Sighet - o Românie căreia nu-i păsa dacă ai o simplă tulburare schizoafectivă,
dar te califica drept irecuperabil ca
mai apoi să te părăsească într-un colț de lume mizer și atemporal.
Acum, vine partea mea preferată – preferată prin specific, prin conținut, prin toate emoțiile a ceea ce a însemnat
întâlnirea cu domnul Octav Bjoza. Probabil aș putea povesti într-o carte
experiența, și tot mi-ar părea un rezumat. Am intrat pe porțile Asociației
Foștilor Deținuți Politici, filiala Brașov tăcută. Parcă știam că avea să
urmeze ceva altfel. M-am așezat, tot
tăcută, pe unul dintre primele locuri (de obicei fac asta, îmi place să fiu cât
mai aproape de povestitor pentru a mă identifica și a sorbi cuvinte mai bine).
După câteva momente de răsuflu, vine și întrebarea: Cine sunteți și de unde veniți? Lucian a încercat să răspundă.
Afirmația că suntem elevi ai școlii de vară și că suntem interesați de
experiența de viață a dumnealui pare să-l mulțumească. Însă nu îndeajuns. După
ce ne introduce în atmosfera solemnă a sălii (mă simțeam ca într-o biserică,
unde icoanele nu sunt pictate și nu reprezintă sfinți, ci iau forma chipurilor
studenților și partizanilor expuse pe pereți), ne dă o adevărate lecție de
românism, despre a lupta cu îndârjire pentru o țară normală, despre a-ți susține frații din închisoare și despre
așteptare. Domnul Bjoza va rămâne, cu siguranță, memoria vie a unei perioade în
care ignoranța majorității năștea puternice drame ale celor puțini, drame ale
celor care au rezistat.
Piesa de teatru „Julieta” care descria viața unei mame deportate împreună
cu copiii în Câmpia Bărăganului încheia ciclul momentelor unice pe care le-am
trăit aici.
Momentul concluziilor,
nu? Școala de vară de la Brașov a însemnat
aprinderea unei candele ce va lumina, de-acum încolo, pe veci, traseul pe care
îl voi urma în viață. Acest traseu este marcat de un interes deosebit pentru legendele
istoriei, pentru oamenii din spatele legendelor și pentru cei care ne fac posibilă
intruziunea în mijlocul fragmentelor de istorie. A însemnat bucurie,
educație, entuziasm pentru nou, compasiune, dar și lacrimi vărsate în memoria
celor care au luptat și s-au zbătut în închisori și în munți. Mulțumesc
organizatorilor și tuturor celor care s-au implicat în desfășurarea proiectului!
de Andreea-Maria Deaconescu
de Andreea-Maria Deaconescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu