Totalul afișărilor de pagină

luni, 12 noiembrie 2018

Gala Corneliu Coposu - ,,Generația Unirii. Personalități, demnitari și martiri’’


         Sâmbătă 10 noiembrie am participat la Gala Corneliu Coposu - ,,Generația Unirii. Personalități, demnitari și martiri’’ la Ateneul Român. A fost o onoare pentru mine să mă aflu acolo și îi mulțumesc, gazdei, domnul Ion – Andrei Gherasim pentru această neașteptată invitație. Pentru mine invitația a fost cu atât mai atrăgătoare cu cât aveam șansa să o reîntâlnesc pe doamna Ana Blandiana, care este, fără să o știe, modelul și mentorul meu.
      Clădirea Ateneului, prima oară când intram aici, m-a impresionat și mi-a amintit de Atena pe care am vizitat-o cu un an în urmă. În foaier așteptau peste o sută de personae, pe unele le-am recunoscut din emisiuni de la televiziune, pe altele le-am văzut la Sighet la Școala de Vara din cadrul Memorialului. O atmosfera selecta cu persoane de mare calitate și ținută. Cu bucurie am observat-o pe doamna Ana Blandiana sosind, însoțită fiind de  Ioana Boca, directorul executiv al Fundației Academia Civică.





 Înainte de a începe evenimentul, am trecut prin față expoziției cu demnitarii și personalitățile Marii Uniri realizată de cei de la Academia Civică.












        Gala a debutat la 11, la ora exactă, domnul Gherasim, preşedintele Fundației Corneliu Coposu, prezentându-ne momentele și invitații evenimentului. Fiecare intervenție a fost urmată de mici capodopere muzicale ale formației Ansamblul Baroc Transylvania de la Cluj. Domnii Andrei Dimitriu – directorul Filarmonicii ,,George Enescu’’, Sorin Mȋndruţescu -  președintele Festivalului de Film și Istorii Râșnov, Cristian Borz – preotul din Bădăcin, localiatatea natală a lui Iuliu Maniu, au avut intervenții legate de sărbătorirea marilor personalități ale Unirii de la 1918. S-au făcut însă și paralele cu situaţia actuală.

       Domnul Cristian Borz a vorbit mai întâi despre personalitatea lui Iuliu Maniu și rolul său crucial în realizarea Unirii de la 1 decembrie, în organizarea instituțiilor Transilvaniei, în menținerea funcționarii provinciei până la unirea deplină cu țara.
       O a doua intervenție a dumnealui ne-a arătat eforturile incredibile duse de zeci de ani pentru salvarea casei lui Iuliu Maniu de la Bădăcin. Aflată într-o stare accentuată de degradare, ani de zile fiind adăpost pentru copii cu dizabilități, a fost pur și simplu în pragul colapsului. După  ce cu mare greutate, statul român a cedat-o Parohiei Bădăcin, s-a realizat în etape reconstrucția ei și în curând va fi oferită tinerilor, așa cum și-a dorit Iuliu Maniu. Se vor deschide expoziții, tinerii vor putea veni în tabere și astfel memoria lui Iuliu Maniu și a părinţilor Unirii va fi făcută cunoscută. Memoria celor care au făcut Unirea și după 3 decenii au fost pedepsiți pentru aceasta cu ani și ani de detenție în închisorile comuniste…






(Fotografii obtinute cu acordul dl. Cristian Borz)

        La final juriul condus de doamna Ana Blandiana a oferit premiile tinerilor studenți ce au realizat lucrări despre personalitățile Unirii. Premiul I l-a primit Victor Constantin Vlăduţ cu o lucrare despre Iuliu Maniu. M-a bucurat să văd că era unul dintre elevii Școlii de Vară de la Sighet. Deci un produs al Sighetului, așa cum mă consider și eu, chiar dacă am fost acolo ca profesor. Doamna Blandiana a spus câteva cuvinte, așa cum numai dumneaei o poate spune, așa cum am văzut-o de zeci de ori făcând la Sighet: cu emoție, cu sufletul încărcat de sentimente contradictorii – o bucurie tristă, cum a zis. Mai jos o puteți urmări.



      Emoțiile premiaţilor au fost mari, dar au vorbit cu curaj, sunt toți demni de laudă, atât pentru lucrările lor cât și pentru cum s-au prezentat în fața unei asemenea adunări !
      La final am reușit să vorbesc cu premiantul Galei, l-am felicitat, am discutat puțin despre Școala de Vară de la Sighet.  Apoi am vorbit câteva minute și cu doamna Ana Blandiana, așa cum s-a putut, fiindcă era asaltată de prieteni, de cunoștințe, de admiratori.  Dar a fost suficient cât să-i povestesc ce am mai făcut în ultimul an. Și din păcate să îi zic și despre eșecul încercărilor noastre comune de a pune un panou de identificare aproape de Crucea Haiducilor Musceleni de lângă Mateiaș. Eșec pe care nu am cum să mi-l asum, din moment ce doar cei din Asociația de la Câmpulung au dreptul să facă demersurile pentru aceasta.




          Nu am mai reușit să îi spun doamnei Blandiana ceva – cât de mult m-a bucurat și m-a impresionat colaborarea dumneaei cu formația Firma. Chiar dacă nu are legătură cu Gala, vreau să las acest clip aici, încă o bucurie spirituală pentru mine și alții care știu cum și de ce a apărut.



      


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu