Cu toţii o cunoaștem pe Elisabeta Rizea din
Memorialul Durerii, episodul ,,Viteaza din Nucșoara’’. Sau din cartea Irinei
Nicolau ,,Povestea Elisabetei Rizea din Nucșoara’’. Însă mai înainte de
acestea, Mihai Rădulescu a cules câteva mărturii de la cei care i-au ajutat pe
partizanii din Nucșoara și le-a strâns într-o carte intitulată atât de
semnificativ - ,,Sânge pe Râul Doamnei’’. Din aceasta mi-am permis să extrag și
să aduc în faţa dumneavoastră probabil prima evocare a acelor ani pe care ne-a
oferit-o nouă, românilor, această curajoasă musceleancă.
(Sursa: fericiticeiprigoniti.net)
Elisaveta
Rizea este o femeie bătrână tare, dar cea mai tânără dintre toţi cei filmaţi,
căci e "neastâmpărată" ca un copil de patru-cinci ani. Nu în
înţelesul ostenitor; dimpotrivă, e atrăgătoare cât se poate închipui.
Serviabilă cât încape - nu cu vorba, ci, pe dată, cu gestul ce-ţi poate fi de
folos, sare - zvârlugă - să-ţi potrivească un scaun mai la îndemână, să-ţi
arate unde te-ai aseza mai comod, să te facă să te simţi mai acasă. Ai o idee
ce nu i-a trecut ei prin minte? Cade de acord cu tine înainte de a-ţi încheia
tu rostirea şi a şi trecut la faptă. Cuvântarea i se întemeiază, pas cu pas, pe
câte o miscare însoţitoare. Dacă ai privi-o când vorbeste, fără să auzi nici un
sunet, şi dacă ai cunoaste dinainte tema abordată, ai înţelege tot ceea ce
comunică, deoarece jumătate din sens îl transmite cu mâinile care mereu
zdrumică aerul expresiv, indică, subliniază, pedepsesc, ogoiesc, frământă,
ameninţă, alintă şi aduc între tine şi ea toate simţămintele grăbite să-i
manifeste trăirea.
(Sursa: elle.ro)
(Sursa: elle.ro)
Hotărâtă
până-n pânzele albe; încrezătoare în zodia proprie, fără ezitare; umplută de
optimism, ca sacul ce stă să pleznească de boabe de porumb; cu umorul mlădios
şi sprinţar, cu trecerea de la înduiosare la haz şi de la haz la mânie, abruptă
şi captivantă; cu chipul aidoma unui ecran pe care sunt proiectate toate
aventurile sale lăuntrice, cu zâmbetul îmbietor şi dătător de ghes, Elisaveta e
drojdia pâinii, e sarea pământului, este aurul din adâncul propriilor ei
întâmplări. Pe scurt, este asa cum a văzut-o şi o iubeste România toată, de
când si-a mărturisit păsul, credincioșia şi revolta pe micul ecran.
Dăruită
cu toate aceste haruri, cine s-ar putea îndoi că, îndrumată la timpul cuvenit
şi încăpută pe mâinile unui meșter bun cunoscător într-ale artei, ajungea cea
mai strălucită interpretă de pe scena românească? A fi fost reţinută pe
peliculă, în serialul Memorialul Durerii, sau, anterior cu mult, pe
caseta privită de noi, constituie nu numai mărturii istorice, ci şi merite
culturale ale autorilor, de cea mai mare însemnătate. Urmăresti Arta în
procesele cele mai intime ale facerii ei, cum ai urmări ţâsnirea izvorului din
măruntaiele pământului, cu sute de kilometri înainte de a se preschimba el în
fluviu, unul dintre acele izvoare ce te lasă să-i intuiesti măreţia ulterioară.
Şi
lipicioasă, Elisabeta Rizea, ca mierea!.
"Am
luptat şi lupt pân-oi muri!" - e fraza ei iniţială şi definitorie; în ea
se cuprinde pe sine însăsi mai bine ca-n orice portret aș înjgheba, se cuprinde
cât îi este fiinţa de carne de mică sau mare şi cu tot sufletul ei generos cât
încape sub Soare. "M-a pus căpitanul, legată de mâini la spate, în casa
lui domn' Arnăuţoiu. M-a legat. M-a suit pe un scaun. De pe un scaun, pe masă.
De pe masă, pe altu' scaun. Legată, cu mâinile la spate, şi m-a ridicat
sus."
Fiece
verb e lovit în aer cu o repezire a braţului. De fapt, era spânzurată de
încheieturile bietelor sale mâini hăt, sus, deasupra creștetului.
"Spune
unde e bărbat-tu? Unde sunt bandiţii lui Arnăuţoiu?" Nu m-a-ntrebat de
Arsenescu. "Bandiţii, bandiţii lu' Arnăuţoiu!" Asta a strigat
întruna. "Nu stiu, dom'le! Tăiaţi-mi capu'! Scăteţi-mi ochii! Tăiaţi-mi limba!
Faceţi-mi-i ce vreţi, nu știu de nici un bărbat; nu știu nici de bandiţi. Eu nu
știu nimic!"
La fiece
negare, s-a lepădat cu mâna de respectiva idee.
- Dar
dumneavoastră știaţi, comentează persoana care-i dă ghes la povestit.
- Aoleu!
Doar sara venisem!, strânge coatele pe lângă coaste, să arate că traistele cu
alimente ori muniţii destinate partizanilor fuseseră grele.
- Le
căraţi armament.
- Aveam
«căsuţă postală», unde le puneam scrisori. Aveam gropi, unde le puneam mâncare.
Da' nu știa nimeni decât eu. Pă astea nici lui nu-i spuneam toate, se referă ea
cu dragoste, ca faţă de un copil, la soţul ei care râde pe neauzite, ca de o glumă
bună. Că, dacă, zic, să-nșală! L-a bătut, dom'le, de a rămas izmenele cu sânge
şi le-a băgat sub saltea; l-a bătut căpitanul Cârnu şi l-a mânat câte două
săptămâni pe munte, să cioplească (izbeste-n palmă cu o bardă imaginară), să se
iscălească; să facă cioplitură în fag sau brad, să se iscălească. Bietul
Gheorghe se întâlnea cu ei - Elisaveta îi desemnează pe luptătorii ascunsi -
da' nu le spunea lor, nu le spunea (de data aceasta este vorba despre securiști).
Pân' l-a bătut de l-a întărâţit rău, de n-a mai venit, s-a ascuns. Şi a stat la
fie-mea, într-un grajd la câmp, numa' asa, uite (se ciucește dânsa; îl imită cu
tonul zdrobit; pe când el, jenat, îsi caută altă poziţie pe pat), în fân, băgat
pe de-a rândul. Uite așa. Întrebaţi numa': așa a stat.
Auzindu-se
pomenit, moșuletele, numai zâmbet, moșuletele de soţ al ei s-a intimidat. Şi-a
potrivit gulerul cămășii. Şi-a verificat cum îi erau încheiaţi bumbii vestei groase
de lână. S-a aplecat şi și-a încercat de mai exista dunga pierită de un car de
ani a pantalonilor. Ea, între timp, îl înșfacă de mânecă din când în când și-l
scutură de parcă e lucru şi nu omul său drag.
- Nu vă
era frică?
E
indignată peste puterile ei de înţelegere, căci se cunoaște bine pe sine însăși:
- Eu?!
Păi, eu, pe min' mă lua, mă bătea, mă lega, mă bătea.
- Nu vă
era frică?
- Nu l-am
spus, dom'le! - se repede dumneaei, pe deplin edificată. Uitaţi-l!
Adică:
dacă-i tot viu şi e cu mine, înseamnă că nu l-am spus. Brusc, i se înmoaie
inima:
- Îl am
şi azi lângă mini. Am știut eu unde se ţinea. Da' nu l-am spus! Am făcut, uite
fac Crucea şi Dumnezeu.. Să nu-mi apuc ziua de mâine!
Urmează
exemplificarea a cum s-a ţinut de tare.
- Făcusem
patru ani şi aveam încă doi. Şi a venit în Mislea, la mine, şi m-a luat de la
atelier, de la război. Lucram la persane.
- La
închisoare, nu?
- La
închisoare, dom'le, așa, la închisoare, rostește, de parcă l-ar încuraja pe
orășeanul cu care discută şi parcă ar adăuga: 'Am știut eu că nu ești prost de
tot'. Şi am văzut că mă scoate. Vine un locotenent și-mi spune așa, zice - mă
scuzaţi, că eu sunt simplă, sunt o ţâră așa, emoţionată. Zice: "Rizea, ce
aparţine de dumneata ia şi dă-i drumu' afar'". - "No, unde m-oi
du'?", își împreună ea mâinile în poală, a nedumerire. Aveam zeghea de
puscărie, vărgată. Vărgată, să vă scape Dumnezeu să n-o cunoști. Legată așa
(arată cum), că m-a pus la război drept în ușă (lămureste prin gest cum se
deschidea şi se închidea aceasta; cu alte cuvinte, se apăra de curent
legându-se cu haina). Mă duce, mă scoate, mă scoate din puscărie. "Vai de
mine, unde mă duc?", că nu era vorba de împuscat. Acu', la urmă, am fo'
condamnată la moarte; da' înainte, nu la moarte.
Deci cele
relatate se petreceau după cei dintâi patru ani ai primei sale detenţii.
- Aţi
fost condamnată la moarte?
- Vaai!
Si-n lanţuri! Să nu moară cine m-a legat până n-o sta pe unde am stat eu până
mi-a iesit sentinţa a doua oară: în apă.
Brusc,
constată că cei care o ascultă se amuză de vivacitatea gesturilor ei.
- Asa
vorbesc, dom'le, fac, fac din mâini să vă spun.
Îsi dă
seama că se zbănţuie prea mult. Vrea să se cuminţească. Zice:
- Așaaa.
Şi mă cheamă. "Dă-i drumu'!" Mă duc încolo; mă duce. Mă duce,
domnule, încolo, în câmp, pe cuvântul meu. 'Unde mă duce?' - îsi citează ea
frământarea, cu tonul interiorizat de atunci. Zăpada până aicea. Pe o potecuţă
mică. Când colo, un domn borţos asa (bineînţeles că împresură aerul cu ambele
braţe, cât de departe de sine poate, s-arate ce burtă mare avea); să fiu a
dracului, asa, evreu (a spus ea altfel, adică pe șleau) era ăla! Arăta mutră de
evreu (repetă termenul lipsit de simpatie), cu burta mare. Îi! Degera de-l lua
dracu'! Şi mie mi-era frig, da' el cu câteva cuvinte m-a-nfierbântat! Asa. O
măsuţă mică si-o sobiţă numa' atât: godin. Lângă porci, acolo, pe câmp. Dosarul
mieu pe masă. Când trecea cu spatele, mă uitam. Am văz't că-i dosarul meu. 'E
anchetă!' - în gândul meu. Așaaasa. 'Mă, nu m-am prostit eu atâţia ani. Nici
acu'! Fir-ar al dracu'. Mor în pușcărie şi nu spun nimic' - îsi reproduce ea
gândul, scurtat. Mă duc acolo. "Uite ce faci dumneata. Dumneata mai ai doi
ani de făcut. Noi îţi dăm drumu'-acasă. Te duci acasă", zice, "Şi ne
dai bandiţii-n mână". Dom'ne, m-a-ncălzit! Să fi fost soba de teracotă
de-o zi întreagă arsă şi nu mă-nfierbânta cum am transpirat atunci. Da' eu zic:
"Domnule! Eu sunt bolnavă! Sunt păpușă de cârpă!" Da' el către mini:
"Cum esti păpușă de cârpă?!" - "Mă vezi legată cu zeghea aici?
Sufăr de mijloc. Sufăr cu inima. Când oi vedea masina la poartă, cu alea rosii
aici." - se referă ea la emoţiile stârnite de petliţele ofiţerilor din
respectivul automobil, a căror culoare o încurcă. Uite, să nu mă misc de pe pat
dacă vă mint. Zic: "Am căzut jos şi am murit. Şi dumneavoastră m-aduceţi
îndărăt. Că eu n-am de un' să vi-i dau în mână, că nu stiu de ei. Nu i-am văzut
niciodat' şi nu stiu nimic". M-a sucit şi m-a luat pe toate.
"Te-nvăţăm noi." Auzi, ai dracului! Să dau eu băieţii-'n munţi?!
(adoptă ton de bocet, sfâșietor). Băieţi, domnule, ca bradul! Şi-au luptat! Şi-au
flămânzit!
Amintindu-si
de flămânzirea acelora, se opreste la o seară anume:
- Când
m-am dus o dată si-a venit Maria Plop la gard, la mine, la câmp. "Tanti,
tu, ţaţă, suntem nemâncaţi de două săptămâni. Numa' urzici şi apă; fără mălai."
N-au avut mălai nici să mănânce. Si-aveam doi inși cositori în grădină, drept
lângă lacul lui Jubleanu, dacă stiţi unde e. Am zis vorba asta căt'ă ea:
"Mario, Mario, eu îţi dau, da' să nu mă bagi la puscărie!" Cosașii-i
aveam acolo, domnule. Şi le-am dat, domnule. M-am dus, uite-asa, pe brânci, să
nu mă vadă cositorii. Doar damigeana cu ţuică n-am luat-o că, zic, să nu cumva
să bea să-i. Asa, nu erau beţivi, da' tot nemâncaţi. Îmi era frică. Am luat
dăsagii, cum se pune la noi la spinare, şi i i-am dat peste gard (tot ce
rosteste, închipuie şi cu miscările trupului). Am luat o oală. Am dat-o peste
gard. Am luat oala-'laltă. Am dat-o peste gard. Aveam într-un cos o casă,
cascavală, că, mde, nu era cum e acuma - săracă şi grădina casei confiscată -,
dom'le, cum e. Casa, atât mi-a dat-o şi fără nimic. Am muncit uscăturile astea
(îsi arată degetele noduroase) de mi-am pus şi eu câte ceva. Cu ziua. Săracă,
vezi, că mi-au luat tot. Asa, confiscare la amândoi. Ei, asa. I-am dat.
"Mario!" Apuca prin gard şi pleca prin brad, prin pădure, că era
pădure dincolo de grădina mea, cu dăsagii. "Mario, Mărio, să nu mă bagi,
mamă, -n puscărie." Nu m-a băgat, săraca, a stiut.
E
uluitoare capacitatea sa de a-si schimba timbrul vocii după personaj ori
simţământul necesar istorisirii.
- Dar
soţul era tot acolo, cu partizanii?
- Ai,
era! Soţul îmi bătea numai pe munte! Eu n-aveam zor. Soţul era undeva, da' eu
alimentam d-alanţi, că pe ăsta avea cine, că aveam fata la Brădet, aveam pe
ginere-meu. Era în altă parte, în alt grup de partizani. Eeee! Păi, noa! Era
urmărit, îi bătea si-l mâna după ei.
Adică
Securitatea.
-
Se-ntâlnea cu ei.
Deci cu
fugarii.
- Şi le
spunea tot.
Pe nepusă
masă, revine la cele ce au urmat după acea propunere de la Mislea, de a fi
eliberată înainte de termen, cu învoiala de a deveni spioană.
- Şi
mi-au dat, după șase ani, drumu'. Adică, patru şi doi zicea că-mi dau ei şi cu
doi dinainte. Da' eu am refuzat. Am zis asa: "Dom'le colonel, dacă
trăiesc, dacă trăiesc, dom'le colonel, mă duc acasă, îmi daţi drumu'-acasă.
Dacă mor, mă-ngropaţi dumneavoastră aici, dacă mor."
-
La-nchisoare.
-
La-nchisoare! - îl confirmă ea pe bucuresteanul căruia îi povesteste în faţa
camerei de luat vederi. În Mislea. "Dacă trăiesc, dumneavoastră îmi daţi
drumu' şi mă eliberaţi. Eu n-am unde."
Vrea să
spună că n-are unde-i căuta pe cei fugiţi.
-
"Si mă aduceţi îndărăt."
Sărmana,
şi acuma, când istoriseste, i se încurcă vorbele, înghesuite de emoţii.
Intenţiona să explice că, neavând cum dobândi vestile solicitate, ar fi fost
adusă iarăsi la închisoare, să-si termine executarea pedepsei.
-
"Si mai bini să mor aicea, decât să mă aduceţi odată îndărăt."
Colonelul ascultă, ăla de era evreu, n-ar mai trăi, m-a ţinut trei-patru ore.
şi când mă duce îndărăt - ofiţerul a plecat -, când mă duce, dom'le, -ndărăt,
văz că mă bagă la clubul militar. Dom'le, ziua de mâine să n-o apuce care
minte, asa sta capetele la ăia cu d-alea rosii, în altă cameră, ca să mă vadă.
Ca să mă vadă, el m-a băgat numai asa oleacă şi pe urmă m-a scos. Da' eu, el
mergea înainte, domnu' ăla, da' eu - ochii ca de drac! - mă uitam în toate părţi',
i-am văz't cum sta, galoanele şi alea, 'trestili' (tresele) -alea.
S-a
ridicat. S-a aplecat înainte. Duce degetele încârligate mai sus de tâmple,
parcă ar imita corniţele dracilor. Continuă:
-
Băgaseră acolo 'lufţi' în casă, dom'le, pernii mari dă fulgi. şi noi unde
dormeam şi cum dormeam! şi ce mâncam! şi cum făceam închisoarea care-i acuma!
Nu vă supăraţi, că nu stiu eu de ce parte sunteţi, da' domnu' Iliescu le-a da'
şi televizor, le-a dat şi aparat de radio, le-a dat tot ce au vrut acolo!
Soţul i
se prăpădeste de râs. Îsi petrece palma peste faţă, să nu-l vadă cum
chicoteste.
- Păi,
dacă-s comunisti, dă-i dracului să-i ia! Dă-i dracului să-i ia! Mâine s-aud
c-au murit! Păcat c-acum îs șchioapă! Păcat că nu mai pot! Nu e, domnule, ăsta
nu e, domnule, om, ca să faci o treabă cu el.
Ceea ce
îi îndreaptă gândul către colegii de partid ai presedintelui numit, cei din
Nucșoara, cu o vehemenţă de nebănuit până în clipa aceasta:
- Toţi
comunistii sunt la fel în sat la noi! Toţi! Câte n-am putut să vorbesc.
"Bandito, fire-ai a dracului!" Mi-au luat şi grădina casei şi tot ce
am avut. Îmi pare rău că au murit unii din ei (reia apostrofa privitoare la
membrii nomenclaturii), că mă ducea careva cu masina. Făceam rost de un pistol,
să fiu a dracului dacă nu-i împuscam şi pe ei (le înlătură de lângă sine, cu
pumnul, făpturile închipuite). Dar au murit.
Ce
deosebire între această femeie vârstnică, îndârjită până la un ridicol usor
iertat, şi aceea cu care am luat contact iniţial pe casetă. Domnul Barbu Piţigoi,
iniţiatorul filmărilor, ceruse cameramanului să nu omită din imagine fota
înflorată a Elisavetei Rizea. Prezentă la tot ce se petrecea în jurul său,
încântată că îi era apreciat straiul, se grăbi să-si ridice un colţ al fotei,
să se laude în faţa străinilor cu ea. Le atrase atenţia că pe dos avea alt
model de ţesătură. Văzându-l preţuit, cu o cochetărie frustă, se şi decise pe
loc s-o îmbrace pe cealaltă faţă, ceea ce, fără ezitări, făcu, încântată că
avea să fie "filmată".
Iia Elisabetei Rizea - la Memorial Sighet
Iia Elisabetei Rizea - la Memorial Sighet
(Sursa: arhiva personala, fotografii de la Memorialul Sighet)
Ca acum
să urmeze întrebarea:
- Dar cum
de aţi fost condamnată la moarte?
- Asa. Mă
eliberează, dom'le. Şi fără să, vă spun fără să ocolesc nimic, poate să mi se
şi audă. Vine şi mă ia din celulă, din celula de la Pitesti, ca şi când i-a
prins; m-a adus îndărăt pentru Arsenescu, asa. M-a adus pentru Arsenescu acolo.
Când m-a dus, domnule, mă cheamă, le-a chemat pe toate - eu eram cu pedeapsă
mare - asa - douăzeci şi cinci de ani. Le spune la toate - nu mi-a spus nici
una, numa' una condamnată: "Eu plec acasă". Da' eu - friiică! -, că era
băgată si-n celulă spioană.
Cu alte
cuvinte, n-o cunostea pe aceea care i-a vorbit, fiind o deţinută introdusă în
celulă de curând - după cum socotea -, pentru a le provoca pe mai vechile
locatare.
- "
Să te duci sănătoasă", zic, că n-am spus nimic să le spuie la copiii mei,
că aveam şi eu doo fete, mă durea sufletu' de ele, da' n-am putut, că mi-o fo'
frică de ea. Atuncia, domnule, îmi spune unu' Popa, să-i dea Dumnezeu sănătate,
asa securist cum o fi, da' el m-o luat din celulă. Şi mă duce la un domnu'
colonel. Era o băncuţă şi cu aia unde pui călimara, parc-o văd şi azi.
"Cum te nume'?" - "Rizea 'lisabeta" - "Pentru ce esti
aicia?" Zic: "Pentru partizani." - "Care partizani?" -
"Arnăuţoiu, Rizea."
Râde că
l-a numit şi pe soţul ei alături de numele atât de temut de Securitate.
- Păi, nu
l-am pus? Ce eram să? Să nu mint! Asa, da, de Arnăuţoiu am zis. Zice: "Si
câţi ani esti condamnată?" Şi i-am spus: "Domnule - zic -, m-a
arestat şi m-a băgat în lanţuri, că mi-a dat să fiu executată, unu'. Un domn care
era procuror c-un ochi". Şi să dea Dumnezeu să nu-l mai aibă nici pe
ăstălalt, că cerea cu sete mare, cerea cu sete mare să fiu executată, asa. Asa
şi eu, cu mâinile în jos am stat. (Ia poziţia smirna. Nu mă pot împiedica să
constat că această femeie atât de agitată, ale cărei braţe constituie un mijloc
suplimentar de comunicare, se dovedeste pentru a doua oară pe parcursul
vorbirii ei constientă de faptul că ea grăieste şi prin postură, ca şi prin
gestică.) Parcă spuneam o poezie, bre, nu mă tenta viaţa. Nimic.
Şi-și leagănă mâinile pe deasupra
poalei, dintr-o parte într-alta.
- "
Mi-a cerut douăzeci'cinci de ani. Şi m-a băgat - zic - m-a dus la Jilava, m-a
băgat în lanţuri." Am stat cu Maria Plop. Maria Plop era într-o rochiţă
lunguţă, cu o basma în cap. Şi zice ăla - că m-a băgat pe niste scări în jos şi
m-a băgat subsol, acolo: "O cunosti?" - "N-o cunosc,
dom'le!" (Cele două glasuri se înfruntă de moarte.) - "O
cunosti?!" - "N-o cunosc, dom'le!!" A treia oară a dat din
picior la mine: "O cunosti?!!" - "N-o cunosc, dom'le!!!"
(Sursa: eroinenucsoara.ro)
Este
suficient acest fragment al relatării pentru a înţelege mutaţia insensibilă
prin care trece faptul trăit când se preschimbă în act de creaţie. Elisaveta
Rizea ne ajută să asistăm la modificarea ce are loc în cugetul scriitorilor,
când acestia efectuează metamorfoza respectivă. Pentru a ne lămuri cum stau
lucrurile în cazul de faţă, să ne amintim de genul basmului popular.
Întrebarea, în acesta, este repetată în trei rânduri, ceea ce se petrece şi în
relatarea bătrânei şi atât de simpaticei ţărănci din Nucsoara. Răspunsul revine
tot de trei ori, cu stereotipia menţionată. De ce oare s-a petrecut în psihicul
povestitoarei respectiva adoptare inconstientă a unei structuri specifice unei
recreări ce ascultă de niste reguli precise şi străine trăirii cotidiene?
Bănuiesc că răsărirea în semiumbra înceţosată din celulă a nesperatei eroine
din munţi i-a sugerat naratoarei mutarea în lumea nefirescului, fiindcă numai
într-aceasta poate fi acceptată o bucurie atât de mare ca cea a întâlnirii cu
Maria Plop, pentru care Elisaveta îsi dăruise sufletul, durerea, zilele şi pe
cei dragi. În urma respectivei sugestii, ea a fost invadată de elementul de
formă fixă al povestilor, de unde cele trei întrebări, cele trei încăpăţânări.
- Da'
nici ea n-a spu'. Da' cum era să n-o cunosc, când ei îi dasem de-atâtea ori
mâncare? N-o cunosteam eu pe Maria Plop?! - exclamă ea indignată. Așa: "Să
ai grijă că asta te omoară - 'ce - cum si-a omorât copchiii pe munte". Da'
eu: "Nu este adevărat!" - izbucneste deodată. Adaugă smechereste, să
arate că a doua oară a fost mai inteligentă decât atunci când a sărit să-si
apere prietena; deci, zice despre sine: 'Hoţu' de mine. "Că ni s-a spus la
proces că copilu'-l are." Asa i-am zis. Eu i-am luat apărarea şi acolo, bre,
că mă condamnase la moarte. Muream, bre; dacă muream, mă mai amăram şi acuma
terminam.
Înduioșarea
stârnită din senin de ideea că a apucat să îmbătrânească alături de bărbatul
ei, în mizerie, după atâtea nenorociri, o copleșește.
- Că
acuma, uite, suntem amândoi vai de lume, suntem amândoi. Asa. (Ochii i se
luminează. E uluitor câtă plăcere îi face să povestească. Plină de bucurie,
reia:) şi mă duce, mă bagă la Jilava, mă scoate. Când mă scoate de acolo,
dom'le, era părul grămadă lângă pat. Dinţii ieșise din gură. M'-iesea ei
singuri (miscă de câteva ori din mână, să dovedească cele spuse) - am protiză,
numai unu-i de-al meu; încolo mi-au iesit acolo cât am stat - şi păru' din cap
grămadă, că n-aveam pe nimeni lângă mine, decât pe Maria. Când au scos-o pe
Maria, am rămas singură. Mi-a scos-o pe Maria de acolo. Aoleo, domnule -
încearcă ea să descrie atmosfera celulei -, pe unde băga mâncarea, nu era geam,
nu era nimica decât un bec. Când stingea becul, era noapte. Eu, să-ntorc
rogojina, că numai rogojină era. Când să-ntorc, praful pe partea ailaltă; ruptă
praf. Zic: 'Ăstia au uitat-o afară când a plouat.' Ce să stiu eu, domnule, că
pe la douăsprezece, cân' m-a băgat, s-a udat păru-n cap şi hainele pe mine. Nu
că sunteţi bărbat, nu stiţi, da' care a făcut copii, Dumnezeu să nu-mi ajute
dacă mint, cum suge copilu' de trage (demonstrează cu trei degete ce face
pruncul), simţi. Asa simţeam eu de-mi intra umezeala în corpul meu. M-a
dezbrăcat, dom'le, putoarea aia de miliţiancă. Mai rele ca bărbaţii, dă-o dracului,
c-as strânge-o de gât s-o prinz! Mi-a luat tot de pe mine. şi cârpa, basmaua,
betele de tot, să mă omor. Am stat acolo, dom'le.
Urmează o
nouă lovitură de teatru:
-
Şi-ntr-o zi se deschide usa. S-a dat usa la părete. Şi intră. "A venit
sentinţa Mariei Plop!" şi eu n-am spus că nu e Maria Plop. Am tăcut. şi am
lăsat de a citit-o ca să văz eu (râde satisfăcută de 'poznă'). Am tăcut şi a
citit. După ce a terminat, am văz't că e condamnată pe viaţă ea. Asa. şi
atuncia îi spui: "Domnule, nu vă supăraţi - zic - da' pe mine mă cheamă
Rizea Elisaveta". Vai, domnu', doar nu m-a bătut; că de ce n-am spus, că
să nu-mi citească mie sentinţa ei. Şi a plecat, încuiată am fost până m-a scos,
de mi-a venit sentinţa mea. Când mă scoate, dom'le, de acolo. Nu mai puteam
merge, că n-am mâncat. Şi cu feliuţa atâta (se referă la cele 125 de grame de
pâine) de trei ori pe săptămână. Şi mâncarea o băgam în tinetă (este vorba
despre hârdăul pentru necesităţile fiziologice). Era o tinetă, de când o fi
fost acolo, dom'le, mare, să ne scape Dumnezeu să nu.
- Cu
capac deasupra. - o ispiteste cu o glumă careva dintre ascultători.
- Nu mai
avea nici un capac, dom'le! N-a avut capac, n-a avut. Şi-un butoias asa, de
alumin', cu apă-n el. Atâta era, de când o fi fost apa aia caldă. Aș-am trăit
eu până mi-a venit sentinţa. Așaaa. - revine ticul verbal ce indică încheierea
unei paranteze în cadrul naraţiunii. Şi am stat. Ce era să fac? Deschide usa.
Îmi cădeau asa măselele din gură. Păru-mi iesea din cap. Deschide usa şi
strigă: ".Ceea ce aparţine de dumneata şi dă-i drumul afa'!" Zdrang -
zdrang, zdrang - zdrang (îsi imită ea zgomotul lanţurilor), încet după el,
săracu' ăla! şi nici nu am putut să-i mulţumesc eu la ăla, că mi-era frică de
putoarea de miliţiancă. Ce zic? 'Să nu-i fac rău.'
Tot
deţinutul să se gândească la apărarea caraliilor.
- Mă
duce, domnule, şi mă bagă într-o carceră, cu niste blebe (zăbrele, asa). Si
zice: "Uite, bagă-te cu faţa aicea. Bagă-te."
Întâmplarea
este întreruptă brusc de firea prietenoasă a povestitoarei care, constatând că
au intrat în încăpere alte câteva persoane şi că au rămas în picioare, strigă:
- Aurică,
nu mai e nici un scaun dincolo, în casă?
Cineva
protestează că s-a rupt firul povestirii, dar ea:
- Lasă,
bre, că le dau dumnealor!
Ei, asta
a fost tot.
- Așa. Şi
mă duce acolo, mă bagă în cutia aia de lemn, asa. Pân' s-a dus ăla de a
anunţat. Cân' a venit, eu am crezut că mă-mpuscă. Rămânesem cu un șoc, domnule:
făceam din umărul ăsta așa.
Ridică în
mai multe rânduri umărul stâng.
-
Ştii c-aici e inima. Si-mi trage-n inimă. Şi am rămas c-un...
Explică
originea ticului: teama de a fi împuscată în cord.
- Doi ani
de zile am făcut asa uite. Rusine îmi era. Da' de frica aia că mă-mpuscă, mde,
că asa-mi spun ei (cu alte cuvinte, că n-o împuscă). Când mă duce şi mă scoate
de acolo: "Da' de ce es' dumneata asa?" (adică atât de speriată) -
"Căci dacă mă-mpuscaţi, daţi-mi prin spate, nu mă-mpuscaţi prin
faţă!" - îi spun eu la ăla. Da' el: "Da' nu te-mpuscă nimenea - zice
- te duc în altă parte. Nu te-mpuscă nimeni", mi-a spus, să-i dea Dumnezeu
sănătate. Da' eram pe ducă. Când intru acolo, domnule, era plin d'-ăstia mari.
Da' a vinit Dumnezeu cu mini, că am cunoscut grefieru', cunoscut grefiera' de
la judecată. Şi a-nceput să-mi citească: "Dumneata ai fost condamnată la
moarte. Şi noi ne-am gândit, am fost oameni buni şi ne-am gândit să mutăm
pedeapsa la douăzeci şi cinci de ani muncă silnică. şi degradare civică. Asa.
Cu drept de recurs." Da' eu, cu mâinile-n jos, cu capu' sus (ia poziţie de
'drepţi', fără să se miste de pe marginea patului), 'bine că nu m-a-mpuscat',
în gându' meu. Da' eu când m-am dus, eu nu am stat să nu-mi fac cruce cu
limba-n gură. De un' m-a luat şi pân'-acolo, limba mea în gură numa' Sfânta Cruce
a făcut, să nu mă vadă. Asa, şi îmi spune asa, dom'le: "Si ne-am gândit
să-ţi dăm asa - zice -, cu drept de recurs". Da' eu am stat: "Să
trăiţi, Onorată Instanţă şi Dom' Presedinte, Dom'le Colonel, sunt mulţumită de
pedeapsa care mi-aţi dat-o. Adică nu mai fac recurs". Eram mulţumită de
douăs'cinci de ani, decât să mă-mpuste. Stiam numa' că mor.
Şi
astăzi, când relatează, adresează un gând de bine aceluia care i-a hotărât să
nu i se ia viaţa:
- Să
trăiască ăla care mi-a dat drumu'! Sănătate să-i dea Dumnezeu! Şi am plecat. Ei
au văzut cum sunt şi mi-au făcut o ijecţie. Mi-au făcut o ijecţie. A venit
unu'-mbrăcat în alb, un sanitar, şi mi-a făcut o ijecţie. (S-a ciupit de
pulovărul negru, la încheietură,) Asa, şi p-ormă am văzut că-ncepe, stii, parcă
mai îmi veneam o ţâră (ticăie mâna). Şi m-a luat, dom'le, şi m-a dus afară şi
m-a pus cu piciorul drept întâi pe un trunchiuleţ asa, cu un de ăla de mi-a
tăiat nitu' - că au fost nituite.
- Eraţi
în lanţuri?
- În
laaaanţuri, domnule, în lanţuri! La Jilava. Si unde?! Unde-i condamnatu' de
moarte, nu vă mint!.
- Lângă
Reduit.
- Vai,
domnule, să nu mai întâlnesti ce este pe unde am stat, că pe-acolo, vai,
domnule, că nu-i părete, nu-i nimic. Auzi, da' pe domnu' Petrică îmi pare că
atunci l-au. (vrea să spună: executat) şi pe urmă, nu i-am mai auzit vocea. Şi
pe domnu'., că…
- E vorba
de domnul Petrică Arnăuţoiu.
- Da. Şi
pe domnu' Tomiţă.
- Pe
domnul Tomiţă. Erau în celulă lângă dumneavoastră?
- 'ai di
mini! Ce oameni au fost. Păi, acolo au fost băgaţi, săracii, şi ei! Da' ce,
puteam lua legătura cu ei? Unde au stat acolo, vai di mini! Au fost condamnaţi
la moarte, daaa. Asa. Şi m-a scos de acolo, dom'le, şi m -a dus şi mi-a luat şi
de la piciorul ălălalt. Şi când mi-au dat drumu', uite aici am simţit, domnule,
aicia-n cap. Asa a plecat sângele. Că cum oi fi fost eu de mi le-a strâns asa
de trecuse umflătura prin fiarele alea?
Revine la
momentul când fuseseră bătute lanţurile adineaori scoase:
- Erau
grămezile-n Jilava (este vorba despre grămezile de lanţuri dotate cu câte un
inel pentru fiecare picior), care cum e purcoaie, cum le spunem noi, de fân. şi
a spus unu' comandant d-ăla - asa să-i spuie şi lui! -: Alege-le care sunt mai
groase!, să mi le puie de picioare. Şi m-a pus, dom'le, asa, pe spate (se
lungeste de-a-ndăratelea), dom'le, pă aia şi mi l-a nituit şi p-ormă mi-a pus
şi p-ăstălalt (întinsă, a înălţat picioarele pe rând) şi mi l-a nituit şi pe
ăla. "Scoal'-te!" Acu', legată de picioare si-asa, n-am putut. Ce mă
fac? M-am dat într-o parte, dom'le, m-am dat asa, câte-o ţâr', câte-o ţâr',
m-am dat într-o parte. şi m-am ridicat. şi pe urmă am pus mâna pe caldarâm, în
curte, câte oleacă, câte oleacă. M-am pus pe picioarele mele.
Toate
miscările le-a executat încă o dată, ca atunci, în ziua cutremurătoare.
Ascult
întruna acest fragment al casetei. Nu mă pot desprinde de imaginile evocate, de
femeia trântită pe spate, pe ciment, încercând să se conformeze ordinului
zvârlit, neizbutind să-si găsească echilibrul, punctul de sprijin pentru a se
ridica iar, rostogolindu-se, să-si proptească palmele şi coatele, genunchii.
Apoi o văd în celula umedă, cu smocuri de păr căzute la picioare, cu măselele
scuipate pe jos, cu carnea gambelor umflată de-i atârnă peste inelele groase
ale lanţului. Mă întreb: cititoarele mele, cititorii mei îsi pot imagina ce se
petrecea în sufletul ei? Pot prelua o parte din durerea ei? Pentru ca scrierea
aceasta să-și atingă ţelul: să dispară tortura bestială din închisorile
pământului. Pot ele, pot ei oare?
- Şi a
venit o scârbă de miliţiancă şi mi-a luat toate hainele, de nu mi-a lăsat
nimica pe mine. Şi cu fota şi cârpa din cap, tot, şi acolo m-am nenorocit. Că
acolo era umezeala aia. Să nu moară pân' n-o sta acolo! Asa. Şi am stat,
dom'le, acolo. Când mă bagă, dau de Maria Plop. Pe ea a scos-o. A dus-o în altă
cameră. Si m-a ţinut acolo, pân' a venit de m-a scos. Ce am făcut? M-a scos;
după aia m-a băgat şi pe mine. Si era o fată, domnule, că
dumneavoastră sunteţi din Bucuresti. Dac-aţi auzit de un Stupcaru
nu-mai-stiu-ce. A avut o fată. Si era-n Jilava. Făcuse un cadou la unu' din
ambasadă. Asa, şi i-a făcut cadou' şi au arestat-o. Şi când m-a dus din
lanţuri, fata aia a stat de a plecat miliţianca, m-a spălat, m-a spălat fata
lu' generalu' Stupcaru. Doina o chema. N-o pot uita nici cât oi trăi. Erau de
ministri acolo, erau de tot felu' de femei; d'-aia mai îndrăzneaţă fată! N-am
vrut să primesc mâncare, dom'le! "Nu mănânc!" Ca să mor, să termin.
"N-o luat mâncarea! îi dau eu cu lingura pe gât." Că dacă am stat asa
acolo, n-am mai putut. C-am zis ca să mor. Şi fata aia nu bea surogatul ăla de
cafea. Şi mi-l turna mie pe gât şi mâncare ce era. Zic: "Mâncaţi care
vrea; luaţi mâncarea, că eu nu mănânc." O săptămână, două, după aia-mi da
fata. Când să ne scoată cu păturile, colo-sa, domnule, eu am căzut jos. Că n-am
mai putut să duc nici păturica, că n-am mai fost în stare să mai duc. Asa.
Miliţianca mi-a dat, asa, cu piciorul. Asa. Şi fata aia mi-a luat-o ea. Asa. Nu
mă scotea din 'bandită* (se referă ea la miliţiancă). Ne-a băgat. Am stat în
Jilava, acolo. Când o putoare de miliţiancă o pune pe Maria Plop, Dumnezeu s-o
ierte, săraca, să mănânce! Auzi! O pune pe aia să mănânce pe tinetă. Ea ce
făcea? "Noapte bună, Ica! Noapte buna, Tomiţă! Poftă bună, Ica! Poftă
bună, Tomiţă!"
Ica era diminitivul de la
Ioana, copilul de doi ani al lui Toma Arnăuţoiu şi al Mariei Plop, numele
acestei tinere a cărei strădanie de a-si face recunoscută obârsia nu-mi dă
tihnă până ce nu voi afla tot adevărul despre martirii de pe Râul Doamnei.
Izolata Maria Plop nu stia că fetiţa sa de doi ani ajunsese într-un orfelinat,
pradă unei potenţiale handicapări psihice, soartă ce le astepta pe majoritatea
progeniturilor nevârstnice ale celor căzuţi in mâinile Securităţii.
Cu foarte
puţin timp înaintea apariţiei acestei cărţi - şi nu în perioada când a fost
scrisă, de care publicarea se distanţează cu doi ani -, Elisaveta Rizea si-a
mai amintit un amănunt. Iar Ioana Raluca l-a aflat abia acum. Înainte de a
părăsi puscăria, unde prunca a fost zvârlită fără judecată, nici sentinţă, a
fost dusă să o vadă tatăl său. Cine stie în ce fel a fost chinuit locotenentul
şi cu ce tărie s-a îndârjit să nu semneze un proces-verbal de anchetă sau alt
document strict necesar călăilor, de s-au milostivit să-i aducă fetiţa. Revenită
în celula femeilor, maica ei s-a repezit la ea să descopere cum arăta Toma
Arnăuţoiu. Se pare că a obţinut informaţia că avea capul înfășurat în fese.
Pieptul de asemenea. Atât. Cât n-ar da astăzi doamna Voicu să poată smulge din
beznele memoriei acea imagine fulgurantă a chipului tatălui său.
Lupta de
clasă îsi alesese dusmani vrednici de comunism: plozi de câteva luni şi de
câţiva ani. Maria Plop striga din răsputeri cuvintele dragostei ei de mamă, să
străpungă zidurile de beton ale Jilavei, de un metru grosime şi mai bine, să
năruiască, prin iubirea ei, piedicile puse-n calea celei mai frumoase trăiri de
care am stire.
- Şi a
auzit-o una, la fereastră. Ai văzut că e fereastră la camera 4 Femei - se
adresează Elisabeta Rizea aceluia dintre ascultătorii săi care a trecut şi el
prin Fortul nr. 13. La camera 4 am stat după ce m-a scos de acolo, de pe unde
erau ăi 'de la moarte'. Şi a auzit-o. Şi ea să primească mâncare, să mănânce pe
tinetă! Cum să stai, domnule?! Nu era capac. Să stai asa cu picioarele pe tinetă,
să mănânci? Nu. "Maria, refuză mâncarea! Că trebuie să se rezolve."
Da' tot ea să spuie, că mi-era frică mie. Zice: "Păi, pe tinetă nu pot să
mănânc." Şi, domnule, cum i-a spus şi a venit anchetă şi a spus ce
miliţiancă a pus-o, nici n-a mai venit miliţianca aia. O condamnase, bre, să
mănânce! Şi a scăpat Maria. M-am dus cu ea la Miercurea-Ciuc, am stat cu doamna
Arnăuţoiu. După aia pe noi ne-a luat de la Miercurea-Ciuc. Am plecat eu, că pe
noi ne-a dus la Arad, la lucru. Doamna Arnăuţoiu, cu Ana Chirca şi Maria Plop
au rămas la Miercurea-Ciuc. De-atunci nu ne-am mai întâlnit, dom'le, cu ele,
dom'le. M-am sărutat cu coconiţa; mi-a spus multe de toate; mi-a spus de domnul
Tomiţă, de fata ce are. Şi eu am stiut, c-o văzusem. Eu o văzusem pe fata
Mariei după ce am venit (din prima detenţie, se subînţelege).
- În
munte?
- Eee,
aici, la pâinărie, am văzut-o. Păi, pe Maria Plop de sute de ori, şi pe
ăilalţi, i-am văzut. Acum, vă spui cum i-au prins, cum stiu.
Dar este
prea ostenită povestitoarea ca să se mai poată antrena într-o nouă dezvăluire.
Nu i se cunoaste oboseala. La fel de iute, la fel de plină de suflet în
rostire. Doar că sirul i se dezlânează. Sare prea repede de la o întâmplare la
alta. Le crede pe toate știute. Uită că cei de faţă, aceia care vor să reînvie
istoria neamului, nici prin închisori n-au prea fost - majoritatea -, nici
tragedia aceasta, desfăsurată nu departe de Câmpulung, n-o cunosc prea bine.
Vorbeste ca între ai ei. Si, de fapt, are dreptate. Toţi, oriunde şi oricând am
vieţui pe pământul românesc, ai ei suntem şi ni se cade să fim familiarizaţi cu
destinul acestor fraţi mai mari, minunaţi.
- Am
trac. Daţi-mi dumneavoastră ('o armă' - ar vrea să adauge, revoltată la
amintirea prinderii eroilor) şi duceţi-mă cu masina; să fie a dracului care
iartă! Mâna nu mă doare. Mă dor genunchii şi picioarele, domnule; nu pot să
merg. Mâna nu mă doare. Eu stiu cine a făcut rău în sat! Eu stiu cine a făcut
rău în sat! Cine-a luat tot! Nu mâncare, nu nimic ('nu ne-a rămas' - adică).
Dom'le, să vă mai spun de un domn. Poate şi să mi se audă şi să mă lege mâine.
Să audă! Când mă scoate să-mi dea drumu-acasă, tot cu vorbe bune mi-a spus
domnu' colonel: "Ia, doamnă, masina, să te duci să-ţi ie' bagaju',
calcă-ţi hainele, că nu mai e ce afară ai lăsat." Şi un domn, că nu l-am
văzut niciodată, n-am stiut cine e, 'ce: "Vezi când îi trece pe lângă casa
ta, asa să faci capu'!" Suci-i-ar Dumnezeu şi lui capul, cum l-a sucit el
să nu mă uit eu!
Își
întăreste blestemul apăsându-si pe frunte un semn mare al Crucii asezat cu
greutate şi cu nădejde.
- Mincu,
de la Pitesti. Fost colonel - îsi dă seama careva că mai auzise istoria despre
cel pomenit.
- Domn',
e din Brădet! Eu nu l-am cunoscut!
Pentru a
invoca un martor mai presus de orice bănuială, tot asa cum ai face apel la
icoană, ori din alt motiv, pentru a face o comparaţie între lipsa de
semnificaţie a insului menţionat şi un om vrednic să fie luat în consideraţie,
se întoarce către fotografia înrămată, a lui Toma Arnăuţoiu, îmi vine să cred,
agăţată pe perete, şi exclamă cu toată puterea convingerii:
- Uite-l,
cineva împușcat de comunisti! Uite-l, ăsta a luptat niţel, îl stie ţara-ntreagă
cine-a fost şi lumea-ntreagă!
Şi se
aruncă iarăsi asupra individului din pragul temniţei, parcă anume venit să-si
bată joc de ea cu prilejul eliberării şi să-i menească de rău. Se repede asupra
lui ca asupra unui gândac dăunător, să-l strivească:
- Şi-a
sucit capul, domnule, să nu mă uit spre casa mea. Ce am făcut eu, domnule?!!
Urmează
cea mai cutremurătoare dovadă de nesupunere la interdicţia ofiţerului originar
din cătunul alăturat:
- Ce am
făcut eu, domnule?! După câteva zile, noaptea, domnule, când a-ntunecat, a luat
omul meu - nu era nimeni aici -, si-a luat pălăria din cap, s-a închinat şi a
pupat scările. Şi ne-am uitat pe fereastra asta, că era încuiat. Şi dincoace
era dispensar. Dincolo făcea doctorul vizită. Şi m-am închinat. Mincu nu stie
că eu m-am uitat în casa mea. A sucit capu', eu să nu mă uit! Om din comună
aproape de Domnești, dom'le, să-mi spună el mie să nu mă uit, după atâţia ani
de puscărie, să nu mă uit şi eu în dreptul casei mele, cât e casa mea!.
O
întrebare îi mută cugetul către fiinţe mai nobile, pentru care merită să
trăiesti şi merită să mori.
- Domn'
Iancu era om! - răspunde ea despre învăţătorul Arnăuţoiu. Avea trăsură cu cai.
Şi era un copil bolnav. Eu nu vă mint! şi te lua în casă. "Ce e?" -
"Am copchilu' bolnav." - "Fuga!" - îţi spunea. Pleca, îi
dai bani să salveze copilul; sau om; sau femeie. Domnu' Iancu! Păi, eu de-as fi
murit şi pe domnu' Iancu şi copchiii lui domnu' Iancu nu-i lăsam! Că au fost
oameni de omenie! Muncitori! Coseau, domnule! Făceau fân! Nu erau din ăia cu sa
mare! Aveau vite! Parcă-i văd.
Îi trec
prin minte cei vinovaţi de arestarea neamului pomenit:
- Au
murit câţiva, că le-as trage eu. Da' s-au dus dracului, au murit. Că ne-au luat
boii, caii, vacile, şi curcile, şi gâstile mele, douăzeci de gâsti, mi le-au
tăiat în beci la domnu' Iancu! Că au zis că-s ale lu' domnu' Iancu. Aveam doi
gâscani. şi coconiţa 'ce: "Lasă-le cu ale mele." Veneau de la lac.
Asa. Le-a luat cu totul. Uite, asa treceau pe aici. Da' i-a luat Dumnezeu. S-au
curăţat, fir-ar ai dracului! Că mă duceam, uite, cu masina, că trag! Trag cu
mâna. Pot şi stiu!
- Când ai
venit acasă, fetele unde erau?
- Acolo.
Când am venit acasă, i-a murit nevasta la un frate al meu. Că atunci când am
fost, am avut şi fraţi, domnule, fraţi şi cumnaţi arestaţi, am avut gineri,
copchil, pe Leanţa, băiat, cuscru. Noi am fost toată familia adunaţi. şi de pe
la Brădet, ginere-meu ăla. Luau şi pe ailaltă, da' născuse atunci, că ne-o luau
şi pe asta. Asa, cu toate neamurile am fost. Când a venit bietu' frate-meu,
Luca, când i-a dat drumu' si-a auzit (se referă ea la soţia aceluia), el nu i-a
dat telefon, domnule, şi a murit femeia de bucurie. A căzut peste. Şi a murit
femeia. Uite lume; stie toată lumea. Luluca. I-a murit femeia, când a venit, de
bucuria aia mare, a făcut d-aia la creier, infarct, asa. Şi a murit femeia. Nae
e pe ducă şi el acum. (se referă la propriul său soţ). Tot din puscărie. Bătut.
I-au tăiat degetele. L-au chinuit. L-au bătut. El n-a spus nimic, nu le-a dat
pe mână. L-am 'brăcat femeie, cu fotă, cu iie şi cu sac în spinare, că-l duce
la moară; şi l-am mutat dintr-o parte-ntr-altă parte, că-l căta ăla să-l
împuste, că a văz't că nu mai erau iscălituri pe munte. C-ăi din munte
se-ntâlneau cu el, da' nu-i pâra.
(sursa: marturisitorii.ro)
În
sfârsit, apucă şi soţul ei să strecoare prima vorbă în această după amiază atât
de bogată şi cumplită:
- Am stat
multă vreme lângă Securitate. Eu aici şi Securitatea peste drum.
-
Îmbrăcat femeie?
Confirmă,
smerit, din cap.
Soaţa
lui, însă, nu si-a întrerupt mitralierea cu informaţii. Apucă noul episod din
mers şi gonește înainte cu el:
- A stat
în butie! Într-o butie. Şi cânepa deasupra. Şi o scară pentru el băgată, să
iasă. Şi ce am făcut? Să vă spui cum am luat legătura iar.
N-o mai
rabdă rememorările. Se-nghesuiesc peste cele glăsuite. O smucesc. O frământă. O
trag. O împing. Nu-i dau tihnă.
- Mă dau
jos din rată (e numele de odinioară al curselor locale). Ăia m-au rugat, că-mi
dau drumul cu doi ani înainte. şi am refuzat. Haida că după anii ăstia mi-au
dat drumu'. Ce credeţi, dom'le! Un picior în rată.
Vrea să
exemplifice "pe viu", însă nu-i este cu putinţă să-si păstreze
echilibrul, cu un picior în aer, asa, fără trepte la îndemână.
- Nu pot.
Un picior în rată şi unu' jos.
Renunţă
să le mai arate celor prezenţi poziţia de atunci.
-
Mă-ntâlnesc cu popa Constantinescu. 'Ce: "Băieţii.", vezi, asa a vrut
Dumnezeu s-aud de ei. A pus mâna pe mâna mea, 'ce: "Băieţii din munte sunt
bine sănătosi". Atât mi-a trebuit. Cum e azi; cum e mâine, m-am dus la Bășoiu.
Am trimis vorbă la el cu bănisori, cu hăinuţe îmblănite.
- În
munte?
- Unde au
v'nit ei; au v'nit ei sara, la Bășoiu. Haine căptusite care le-oi fi găsit eu
acolo în bordei. Da' dacă eu n-am vorbit.
Îsi
flutură arătătorul în dreptul buzelor, s-arate că i-a slujit în credincioșia
aspră a muţeniei.
- N-am
vorbit. Bietu' frati-mieu a murit. Da' cât i-a îmbrăcat şi cât a stat arestat!
În fine, am fost cu tot neamu'. Nu e nimic, dom'le! Să-mi dea pamântu'! Să-mi
dea pământu', dom'le, că toată grădina casei, trei prăjini am. Dom'le, eu n-am
pământ aciia. Pământ n-am deloc.
- Pământul
dumitale unde e?
- L-au
luat. L-au luat şi dat cui au vrut ei. L-au dat la comunisti. Eu n-am, domnule!
Că atât mi-au dat: casa goală. Nu mi-au dat nimic. Mă duceam cu ziua de lucram.
Cu mânile astea uscate am muncit de făceam şi eu câte ceva.
- Dar pământul
ăsta din jur e al dumneavoastră?
- Nuuu! E
la altu' acu'!
- Dar a
fost al dumneavoastră?
- Al
mieu! Trei prăjini. Da' mi le-au luat şi pe alea. Le-au dat. Daaa! Tot. Tot.
N-am o palmă de pământ. Luptaţi cât oţi putea! Domnule, luptaţi! Luptaţi să…!
Așa se încheie sfântul
testament al Elisavetei Rizea din Nucșoara.
(Sursa: arhiva personala, fotografii de la Memorialul Sighet)
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere'Aș vrea să trăiesc cât să văd că s-o limpezit lumea' zise Elisaveta Rizea. Din păcate...
RăspundețiȘtergere