Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 21 ianuarie 2023

Mărturie din adâncul memoriei


    ,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

    ,,Domnule, chinurile care le-am luat eu, mă mir de unde mai sunt, cum m-a scăpat Dumnezeu!!!’’

     Ani de zile m-au urmărit, m-au obsedat aceste vorbe ale unui om pe care l-am întâlnit în pragul morţii sale, la marele hotar spre care privea cu supunere şi împăcare. Vocea sa de om foarte bătrân a pătruns ca un sfredel în sufletul meu, m-a trimis spre momentul în care cu teroare ştiu că mă voi afla şi eu…

    ,,Şi eu am fost ca tine, şi tu vei fi ca mine’’ e scrijelit pe craniul cutărui călugăr din cine ştie ce mănăstire pe care am uitat-o. Cred că am fost ultimul care a mai vorbit cu nenea Iosif Niţu despre trecutul său, despre tinereţea sa, despre suferinţa sa atât de îndepărtată şi atât de ascunsă încât nici lui nu-i mai vine să creadă că el a existat cu adevărat, altul decât cel de acum la 93 de ani, altul decât cel care nu mai mănâncă mai nimic de ceva timp aşteptând sfârşitul inevitabil.

,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

…………………………………………………….

     Obsedanta voce a bătrânului s-a strecurat în ora cât i-am fost alături printre frânturi de amintiri, frânturi de fericiri şi nefericiri. Voce care era mai mult dincolo decât aici…

    A fost un tânăr frumos, viguros, i-a plăcut viaţa, a iubit, a urât, l-au aruncat într-o celulă apoi pentru 15 ani. Vina lui – era frate cu Nicolae. Iar Nicolae avea o fată pe care a dat-o după Toma. Toma Arnăuţoiu. Din Nucşoara. De la această petrecere de nuntă s-a tors încet firul destinului lui Iosif spre evenimentele crunte în care a fost prins fără scăpare. Căci şi fără să fi făcut nimic, fără să fi ajutat cu nimic pe partizani, el era fratele cui nu trebuia. Pe vremea aceea era de ajuns.



Sursa: Toma Arnautoiu. 100 de ani de la nastere. Album calendar.2021

     În discuţia cu dumnealui nu am reuşit, oricât am încercat, poate prea mult, da, poate prea mult m-am dus peste el şi nu l-am lăsat să încerce să îşi aducă aminte… Nu am reuşit prea multe, nu am aflat mari secrete, poate doar câteva chestii de bârfă de sat care niciodată nu va apărea aici, dar.. Dar vocea sa, îmi dau seama acum după ani şi intervuri câte am făcut şi eu, da, vocea sa şi mai ales ... ceea ce nu spune… Ceea ce nu spune domnul Nitu Iosif e de ajuns pentru mine…



Sursa: IICMER

      Şi soţia sa Cornelia, cea mai curajoasă dintre soţii…

     Să mergi în audienţă la Gheorghe Gheorghiu Dej pe vremea aceea era ori dovadă de mare naivitate ori de dârzenie cu curaj nebun! Da, ea le avea pe toate, dar câţi au mai încercat să îşi salveze soţul aşa, atunci?!

     ,,Sunt şi eu tânără şi am nevoie de multe, omul meu e închis şi am nevoie de el acasă, să mi-l elibereze şi mie cineva, că el n-are vină. ‘’

       Bineînţeles că totul a fost în van, dar ea a încercat.

      ,,Stau aşa şi mă gândesc, eu oi fi ăla?! ‘’

     Niţu Iosif a rămas în amintirea familiei. Iar acum va intra şi în amintirea noastră. Dumnezeu să îl ierte şi să îl odihnească!

                                            Mărturie din adâncul memoriei 






 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu