Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 1 mai 2024

Plecarea soţiei partizanului ...


          Ieri am aflat cu întârziere o veste care m-a întristat  nespus – doamna Gina s-a stins din viaţă. 

       Îmi aduc aminte clar prima întâlnire cu doamna Gina şi domnul Sandu. Era o zi de sfârşit de iunie 2010 şi am ajuns întâmplător la Poenărei, Corbi. Eram în drum spre Nucşoara, unde căutam să ajung la tanti Anica Simion pentru a-mi face legătura cu sora dumneaei căreia doream să-i iau un interviu. Însă m-am abătut spre Poenărei, un sat tainic, ascuns la marginea pădurii. Locul lângă care îşi avuseseră sălaşul  ultimii partizani timp de aproape şase ani.

         Îmi aduc aminte primele cuvinte pe care mi le-a adresat doamna Gina - ,,Păi de ce nu veniţi şi la noi? Că şi noi am suferit !’’ Şi am răspuns invitaţiei, dechizand uşa spre o istorie adevărată, cu oameni adevăraţi, care îţi povestesc ce au păţit ei, părinţii lor, fraţii lor. Am mai plecat după şase ore profund impresionat, pur şi simplu zguduit sufleteşte.

        M-am reîntors de multe ori, singur, cu fiul meu, cu elevii mei. De fiecare dată doamna Gina îşi făcea simţită discret prezenta, o gazdă agreabilă, care îşi cunoştea bine soţul şi îl lăsa pe el să povestească. Uneori intervenea cu delicateţe, apoi se retrăgea, mereu mi s-a părut că sunt doi soţi care se completează unul pe celălalt, care se cunosc atât de bine, încât nu mai au nevoie de multe cuvinte. Cred că erau căsătoriţi de aproape 70 de ani. Când  tânărul Alexandru a fost eliberat prima oară de la închisoare, în 1954, a cunoscut-o pe Virginia, care nu era alta decât fiica învăţătorului Gheorghe Popescu şi a Mariei din Poenărei. Cu siguranţă istoria familială i-a apropiat  şi au avut un scurt răgaz de linişte înainte ca viaţa să le fie dată din nou peste cap. În 1958 ultimii partizani – Toma şi Petre Arnăuţoiu, Tică Jubleanu, Maria Plop, au fost prinşi şi au început arestările în masă – circa 150 de persoane din Nucşoara, Corbi, Domneşti, Pietroşani, Brădet. Între aceştia Alexandru cu părinţii săi, Gheorghe Popescu cu soţia şi fiul său.




       Tatăl doamnei Gina a fost condamnat la moarte şi executat, mama şi fratele au primit opt ani de muncă silnică. Iar soţul, domnul Sandu, a fost foarte aproape să primească tot condamnarea la moarte, la care se aştepta. Îmi amintesc cum mi-a povestit de acea aşteptare febrilă şi cât de mult s-a bucurat  de verdict - a primit 20 de ani de închisoare! Voia să trăiască, acasă îl aştepta soţia, sunt sigur că a avut încredere în ea că nu-l va părăsi. Şi au mai trecut 6 ani, până la decretul de graţiere din 1964. ,,Şi noi am suferit’’… Doar ei au putut cuantifica această suferinţă… fără sfârşit… care e şi acum în inima ultimului partizan în viaţă. Care anul acesta va împlini 95 de ani… fără soţia sa …

        Îmi aduc aminte şi de ultimele cuvinte la telefon ale doamnei Gina - ,,E grea bătrâneţea, domnule profesor, nu credeam că e atât de grea…’’

        Domnul Sandu a rămas singur… Am văzut deunăzi un filmuleţ cu un bătrân care trece şovăielnic pe lângă un grup de tineri, ei  încep să râdă de el, apoi îşi dau seama că acesta este veteran de război şi deodată se ridică toţi în picioare şi îl salută. Domnul Sandu coboară în fiecare zi la cumpărături, îşi ia un ziar şi trece pe lângă grupuri de tineri voioşi şi vorbăreţi. Nimeni nu se va ridica în picioare şi nu îl va saluta pe ultimul partizan de la Nucşoara. Nimeni nu va şti cine a fost, ce viaţă a dus şi cât de singur este, ce gol poate lăsa cineva că doamna Gina.

         Dumnezeu s-o ierte şi s-o odihnească, Dumnezeu să-l întărească pe domnul Sandu !

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu