Totalul afișărilor de pagină

vineri, 17 august 2018

Pentru Casa Memorială Elisabeta şi Gheorghe Rizea



       Nucșoara este un nume emblemă pentru mine și, cred, pentru mulți dintre români. Aici s-a desfășurat cea mai longevivă activitate de rezistență anticomunistă în perioada 1949-1958. Aici istoria se îmbină cu frumusețea peisajului natural, cu măreția Mamei Naturi. Nu am cunoscut-o pe Elisabeta Rizea, cea care a devenit simbolul rezistenței la mulți ani după ce conducătorii partizanilor s-au prăpădit în față plutonului de execuție la Jilava. Tare aș fi vrut să o fi cunoscut…
        Însă pe urmele partizanilor, pașii m-au dus de multe ori la Nucșoară, așa cum s-a întâmplat și acum vreo 4-5 ani, când am poposit în fața casei Elisabetei Rizea. Vroiam să arunc o privire, să fac o fotografie, când doamna Elena Belu, fiica Elisabetei Rizea a ieșit din curte, m-a întrebat ce e cu mine și apoi m-a invitat în casă. Cu inima largă, mi-a povestit despre părinții săi, despre vizită Regelui Mihai în 1997, despre alții care au tot venit să asculte povestea ,,vitezei din Nucșoara’’ !



(Vocea fiicei Elisabetei Rizea, Elena Belu)









         În  primavara aceasta am revenit în Nucșoara și l-am cunoscut și pe strănepotul Elisabetei Rizea, Bogdan Vârvoreanu, cel care a început un proiect minunat – salvarea casei batrâneşti și transformarea sa în Casă Memorială. Bogdan mi-a plăcut de la primele cuvinte, îmi place să  cred că posedă calități ale înaintașilor. Proiectul e unul costisitor, de durată, care necesită lupta continuă pentru fonduri, întâlniri cu diferiți oameni, publicitate, interviuri. Adică o ieșire din confortul în care orice om obișnuit trăiește. M-am hotărât imediat să încerc și eu să-l ajut pe Bogdan, cu puținele mele forțe, dar alăturate altora sunt sigur că și efortul meu va conta. Așa cum a contat pentru Crucea Haiducilor Muscelului de lângă Câmpulung.





        În vara s-au strâns primii bani serioși grație inițiativei lui Alin Mureșan de la IICMER și unei asociații clujene – Niște Oameni. Exact de asta are nevoie Casă Memorială Elisabeta și Gheorghe Rizea, de Niște Oameni care să sprijine cel mai important simbol al rezistenței anticomuniste din România de azi. În această toamna vor începe lucrările la fundație și acoperiș.

               primele-donatii-consistente-pentru-casa-memoriala-elisabeta-rizea/


               (Bogdan Barvoreanu, Alin Muresan si organizatorii actiunii de strangere de fonduri
                                                          pentru Casa Memoriala)

         Dacă simți  românește și crezi că noi românii merităm acest loc în care să omagiem curajul, demnitatea, rezistența la opresiune, atunci alătură-te și tu acestui proiect ! Orice sumă va salva o cărămidă, va șlefui un căprior ori un element de rezistență al Casei Memoriale ! Și o să fii mândru când peste câțiva ani vei ajunge la Nucșoara, vei păşi cu emoție în Casă și îți vei spune - ,,Și eu am făcut ceva pentru Elisabeta Rizea!’’






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu