Totalul afișărilor de pagină

luni, 26 mai 2014

Din amintirile unui veteran de război ajuns centenar - Constantin I. Boncea-Notarul


        ,,Domnule – îmi relata bătrânul veteran, ajuns centenar -  m-am născut într-o duminică, pe data de 24 martie 1915. Am urmat clasele primare la școala din sat, având învățători pe Ion Manolescu și pe Chirachița Chițu, despre care D-ta ai scris deja în Monografia școlii din Piscani, pe care am avut plăcerea s-o citesc și eu acum câțiva ani.
   După ce am încheiat cursurile școlii din Piscani, m-a dat tata la liceu, la Câmpulung, pe care l-am terminat la Pitești. Liceul având profil comercial dădea posibilitatea elevilor pentru a urma cursuri de scurtă durată și în alte domenii ca: administrație publică, contabilitate etc. Așa se face că după încheierea cursurilor liceului am plecat la București, m-am angajat la Poșta Centrală, în același timp urmând și cursuri de contabilitate, ba chiar și de administrație publică, pentru a deveni notar.
        În anul 1937, anul în care am fost încorporat, m-am înscris direct la Școala de ofițeri de rezervă Ploiești, cu profilul Vânători Care de Luptă, pe care am absolvit-o în termen de 9 luni cu gradul de sublocotenent, după care am fost ,,vărsat” la Botoșani și la Galați pentru diverse specialități în domeniul militar. Concentrările pentru acomodare cu trupa, respectiv cu comanda plutonului, a companiei, au început chiar în anul următor, 1938, câte o lună, două în fiecare an, până la 22 iunie 1941, când s-a primit ordinul pentru trecerea Prutului, în vederea eliberării Basarabiei și a Bucovinei de Nord.
      Unitatea de care aparțineam făcea parte din Grupul de Armate ,,Ucraina de Sud” comandat de către un feldmareșal german, iar direcția de înaintare era către Kiev, până unde am și ajuns după lupte grele. Funcțiile pe care le-am deținut au fost diverse. Deși nu aveam gradul de locotenent, inițial am condus un pluton, dar în focul luptelor, am luat comanda companiei, ba chiar și a divizionului, fiindcă se dăduse ordin ca ofițerii inferiori să lupte în linia I-a, unde pericolul era iminent.
      N-am făcut niciodată abuz de funție sau de grad, deși a-și fi avut dreptul să fac în situații de insubordonare, care se manifestau tot mai des chiar după trecerea Prutului.
     Chiar ostașul de ordonanță care mă servea, originar din Poienița-Muscel, m-a părăsit, dezertând pur și simplu, de la datorie. Nu i-am făcut acte pentru a-l deferi Curții Marțiale, ci doar l-am dat dispărut, pentru ca familia lui să beneficieze de ajutorul oferit de către stat. N-am procedat ca alți ofițeri sau subofițeri la împușcarea ostașilor care nu ieșeau din gropi la asalt. Teama de a ucide voit m-a făcut să nu fac uz de armă decât în situații limită, când nu am găsit altă ieșire din situație. Cred că o singură dată, prin Munții tatra, când primisem ordin să ocup o cotă situată pe un deal, a trebuit să folosesc mitraliera și să împușc observatorul neamț care ne țintuise în teren câteva zile, omorându-mi doi ostași frați trimiși în recunoaștere.
      După ocuparea Kievului trupele diviziei 18 Munte, din care făceam parte, nu au mai înaintat în adâncime, rămânând să execute diverse servicii în spatele frontului. Marea ofensivă sovietică pe direcția Iași-Chișinău din august 1944, m-a prins la Iași, de unde, pentru a nu fi captărată de ruși, unitatea a fost retrasă în Ardeal. Fiind un timp cu serviciul de garnizoană la Sibiu, am avut prilejul să cunosc o ,,frumoasă” din acest oraș, care, prin relațiile tatălui său, mi-a propus să rămân cu serviciul la garnizoana orașului.
    N-am acceptat, dar nici n-am refuzat, am lăsat destinul să hotărască și, peste câteva săptămâni am fost mobilizat la Aiud, de unde am plecat, împreună cu alte unități, pe frontul de vest.  N-am luptat la Oarba de Mureș, unde s-au dat lupte deosebit de grele, luând parte la alte acțiuni, tot atât de însemnate, pe direcția Cluj, Zalău, Tășnad și Carei.


    După trecerea Tisei, pe teritoriul Ungariei războiul a durat de la începutul lunii octombrie 1944, până pe la sfârșitul lunii ianuarie 1945. Cea mai de amploare acțiune de luptă la care am participat s-a desfășurat la Mișkolț, unde frontul ruso-român a mobilizat, pentru forțarea barajului de mitraliere ungaro-german, 2000 de guri de foc, încât la ocuparea orașului n-au mai rămas decât ruine fumegânde. Densitatea focului de arme de toate calibrele fusese atât de mare încât și vrăbiile și pițigoii fuseseră sfârtecați de gloanțe și de schijele de brandt. După eliberarea Ungariei trupele diviziei din care am făcut parte au luptat în sud-estul Slovaciei, în masivul muntos Muran, Tatra Mică, Banska Bistrița etc.
      Cinci luni am luptat pe teritoriul Cehoslovaciei împotriva nemților, până dincolo de Praga, la frontiera cu Austria. Acolo, cu numai câteva zile înainte de sfârșitul acestei mari conflagrații mondiale am fost rănit la șold, din fericire, nu foarte grav, de unde am fost evacuate în țară. Mi s-a propus să solicit încadrarea în ,,Divizia Tudor Vladimirescu” și să rămân în armată ca ofițer activ, dar am refuzat. Revenit în civilie după mai bine de cinci ani de concentrări și război, am ajuns acasă. Am luat contact cu realitatea, destul de sumbră și controversată, și m-am angajat ca notar la primărie.
     Situația era așa de complexă încât nu știai, pur și simplu, cum să te mai descurci, fiindcă ordinele primite de la prefectură, cu o zi, două, mai înainte, erau anulate sau amplificate de nu le mai dădeai de capăt. Serviciul se desfășura cu enormă dificultate, fiindcă lucram în același timp ca notar, și la Racovița și la Colibași, câte două zile pe săptămână, deplasarea făcând-o în ambele localități pe jos.
       Lucram câte 12 – 14 ore pe zi, uneori luam registrele acasă, fiindcă era perioada când se înfăptuia ,,marea operă” a regimului Petru Groza, pentru împroprietărirea foștilor luptători în războiul antihitrerist, cum se spunea atunci. Ordinele primite erau foarte confuze. Unii politicieni propuneau să fie împroprietăriți numai luptării din vest, alții propuneau să fie împroprietăriți și cei din est, precum și văduvele și orfanii de război. S-a procedat, în final, la împroprietărirea tuturor luptătorilor și văduvelor de război, tabelele trimise organelor superioare nemenționând locul unde au luptat aceștia.
      Comisia de împroprietărire din Piscani s-a constituit greu fiindcă mulți locuitori se temeau să primească pământ de la ,,comuniști”. Situația politică fiind confuză, oamenii se temeau și să primească pământ din moșiile boierilor Crăsănești (Octavian și Bebe Crasan) expropriate contrar legii în vigoare. S-au găsit până la urmă ,,întreprinzători” care să facă parte din comisie, mai ales că boierul Bebe Crasan a donat de bună voie o parte din moșie pentru a fi expropriată în vederea împroprietăririi foștilor luptători. După perioada aceea ,,fierbinte” în care spiritele locale s-au încins la maximum, în anul 1949 am fost demis din funcția de notar, din cauza originii ,,nesănătoase” fiindcă atât tatăl, cât și socrul meu, aveau statut de chiaburi. A urmat o altă perioadă grea, prin impunerea la ,,cote” de lapte (1000 litri anual) de carne, de lână, de cereale etc încât cu greu am putut face  față, socru-meu fiind și arestat și încarcerat timp de un an de zile.
       Întrucât aveam cazan pentru fabricat țuică, pentru care aveam autorizație de funcționare, magazia cu butoaiele cu țuică era zilnic deschisă fiindcă ,,organele” de partid și de stat, atât cele locale cât și cele venite de la raion, o frecventau cu obrăznicie oricând aveau poftă de băutură. Nimic nu zicea bietul tata de teamă să nu fie catalogat ca ,,dușman al poporului” și să fie și el încarcerat ca socrul meu.
        M-am reîncadrat în ,,câmpul muncii” când treburile s-au mai liniștit, găsind un servici bun de contabil-casier în cadrul Ocolului silvic Pitești, mai ales că acesta avea sediul la noi la Piscani în casa naționalizată a boierului Bebe Crasan. Vreo doi ani am lucrat în cadrul acestei instituții, până când ,,ocolul” a fost mutat la Costești. Cu toate insistențele inginerului Gheorghe Dejan, șeful ocolului, care mă aprecia mult pentru zelul depus, am refuzat să merg la Costești, din cauza transportului. După un timp, vreun an, doi, după ce am refuzat să mai lucrez la Ocolul silvic, m-am angajat pentru câțiva ani la ,,Casa de copii orfani” de la Valea Nandrii. Deși condițiile erau grele, fiindcă îndeplinmeam o mulțime de atribuții, fiind și contabil și casier și administrator, ba mai făceam și naveta cu bicicleta , 15-20 km. pe zi, perioada lucrată acolo a fost foarte plăcută în comparație cu alte servicii pe care le-am avut.
        Din păcate, din motive independente de voința mea, de la  ,,Casa de copii orfani”, de la Valea Nandrii, m-am transferat la Uzina Colibași, cum i se spunea atunci, unde am lucrat la Serviciul Financiar și la Cantina întreprinderii, până la pensionare.
         După ce m-am pensionat pentru limită de vârstă, m-am dedicat muncii în gospodărie. De dimineața până seara ,,robotesc” prin gospodărie, fiindcă îmi place, vorba ,,Domnului Trandafir” ca toate lucrurile să fie în rânduială. Deși am trecut de 98 de ani, (la data interviului) nu intru în casă decât la masă, fiindcă treburile gospodărești trebuiesc făcute întocmai și la timp. Nu mi-am permis pauze prelungite în timpul verii decât foarte rar, câte o săptămână, două, când am fost la băi, la Vatra Dornei, doar atunci fiind înlocuit de nepotul Adrian, care mă ajută în gospodărie. În rest, ce să mai spun ? Viața își urmează cursul ei normal, cu suișuri și coborâșuri, încât nimic nu este nou sub soare. Încep să mă obișnuiesc cu ideea și cu titlul cărții d-tale că ,,Soarele se apropie de asfințit !
      Nu mi-e frică de moarte, doar de veșnicia ei. Răutatea oamenilor, în mijlocul cărora suntem ,,condamnați” să trăim a atins cote nemaiîntâlnite până acum, încât cu greu te poți strecura, făcând ,,slalom” printre capcane. Deie Dumnezeu să vină vremuri mai bune de acum în colo, pentru generațiile care vor veni după noi…
     
         Domnule Boncea, vă mulțumesc pentru amabilitatea de a răspunde acestui interviu. Vă doresc multă sănătate și încă mulți ani fericiți !     
                                                                               15 august 2010.
                                                                                  Teodor Dina
  





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu